‌بررسی آسیب های مورچه در باغچه ها و گلخانه ها

آسیب های ناشی از مورچه ها در باغچه ها، گلخانه ها و باغ ها و به انواع گیاهان باغی و زراعی، در اکثر موارد به صورت غیر مستقیم است. ساختن لانه های زیرزمینی وسیع توسط مورچه ها و ایجاد تونل های زیاد میان و زیر خاک، باعث تبخیر آب درون خاک شده و گیاهان، پژمرده می شوند و حتی می میرند. در برخی موارد نیز مورچه ها، رابطه همزیستی با حشرات مکنده شیره گیاه و یا تولید کننده عسلک دارند که به نوع دیگری آسیب رسان است. در این مقاله به توضیح و بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

آسیب های مورچه در باغچه به صورت غیر مستقیم است

نشانه های ناشی از حمله مورچه و آسیب آن ها

آسیب به گیاهان و باغچه ها

قسمت هایی از زمین چمن که ظاهر خشک و مرده به خود گرفته و همچنین تپه های خاکی که روی چمن ها تشکیل شده نشانه حمله مورچه ها به زیستگاه گیاهان است. نشانه هایی که به دلیل این حمله در گیاهان، قابل مشاهده است شامل موارد زیر است:

  • شاخ و برگ های پژمرده
  • برگ های قهوه ای رنگ
  • برگ خشک شده و یا مرده

این اتفاقات به دلیل تونل زدن مورچه ها در لایه های زیرین خاک است که به موجب آن آب داخل خاک به سرعت بخار شده و از دست می رود و در نتیجه ریشه چمن ها و گیاهان دچار کم آبی شده و سپس خشک می شوند. همچنین ساخت لانه های زیر زمینی و تونل زدن از مهم ترین راه های ورود مورچه ها به خانه است که می تواند منجر به مشکلات بیشتری شوند.

احتمال ایجاد بیماری در انسان و حیوانات خانگی

مورچه ها در مواد غذایی انسان و حیوانات خانگی هم دیده می شوند که می تواند باعث آلودگی این غذاها شوند چرا که برخی از مورچه ها، پاتوژن های گیاهی و یا جانوری را با خود حمل می کنند که سبب انتشار و انتقال بیماری می گردند.

” مورچه ها به عنوان آفات گیاهی در نظر گرفته نمی شوند. آن ها آفات خانگی هستند که به دلیل نوع تغذیه می توانند موجب آسیب هایی در انواع گیاهان شوند. این گیاهان می توانند گیاهان گلدانی و آپارتمانی، گیاهان کاشته شده در باغچه، گیاهان گلخانه ای، زینتی و حتی درختان میوه در باغ ها باشند. شناخت انواع گیاهانی که ممکن است مورد حمله مورچه ها قرار بگیرند و اینکه این اتفاق چگونه می افتد به ما در کنترل و پیشگیری از این اتفاقات، کمک خواهد کرد. “

بررسی آسیب های مورچه در باغچه

جمع آوری بذرها از از زمین

عموما مورچه‌ ها به صورت مستقیم به گیاهان آسیب‌ نمی زنند اما آن ها گاهی اوقات بذر چمن ها و گیاهان را بر می دارند. مورچه‌ ها می توانند این بذرها را از زمین هایی که تازه بذر در آن ها پاشیده شده، بستر باغچه و جعبه نگهداری بذر، به لانه های خود انتقال دهند.

همزیستی با آفات گیاهی

آسیب مورچه در باغچه با ایجاد رابطه همزیستی با شته ها

اکثر آسیب هایی که مورچه ها به گیاهان می رسانند غیر مستقیم است. آسیب های غیر مستقیم مورچه در باغچه ها، گلخانه ها و باغ ها از طریق ایجاد رابطه همزیستی با حشرات تولید کننده عسلک و مکنده شیره گیاه نیز به وجود می آید. حشراتی نظیر:

  • شته
  • شپشک
  • پسیل
  • شپشک آرد آلود یا آردی
  • مگس سفید
  • زنجرک ها

مورچه ها از عسلک استفاده کرده و در عوض از آفات گیاهی تولید کننده عسلک، در برابر شکارچیان محافظت می کنند. این آفات از شیره گیاهان تغذیه می کنند که باعث مشکلات زیر در گیاهان می گردد.

  1. پژمرده شدن شاخ و برگ های تازه رشد کرده
  2. به خطر انداختن سلامت گیاه
  3. و در موارد وخیم تر مرگ گیاهان

انتشار آلودگی در میان انواع درختان و گیاهان

یکی دیگر از آسیب های مورچه در باغچه و باغ ها انتشار و وسعت دادن آلودگی ها و بیماری های گیاهی است. گاهی اوقات مورچه ها این آفات را از گیاهی به گیاه دیگر جابجا می کنند که باعث انتشار آلودگی می شود. کپک دوده ای یا (Sooty Mould) عارضه دومی است که در اثر بقایای زیاد عسلک بر روی سطح برگ ایجاد می شود که نشانه واضحی از این نوع حمله آفات محسوب می شود. این بیماری گیاهی بیشتر در مرکبات دیده می شود. بیماری دوده ای مرکبات بعد از اینکه درخت میزبان به حشرات ترشح کننده عسلک مانند شته ها، شپشک های نرم تن و مومی مبتلا شد، بروز می یابد.

مورچه ها به کدام گیاهان آسیب می زنند؟

از جمله مواردی که مورچه می توانند به آن ها آسیب برسانند عبارتند از:

  • چمن ها
  • گیاهان باغی
  • گیاهانی که در فضای داخلی و یا بیرون خانه کاشته می شوند

لانه هایی که مورچه ها داخل خاک درست می کنند و تونل زدن های بیش از حد این موجودات باعث مرگ گیاهان در قسمت های مختلف آن ها شده و سلامت گیاهان را به خطر می اندازند و حتی باعث مرگ آن ها می شوند. مورچه ها با این کار، موجب تبخیر آب درون خاک شده و رطوبت مورد نیاز گیاه، از دسترس خارج می شود و در نهایت سبب خشک شدن گیاهان و چمن ها می گردد. اکثر آسیب هایی که از طریق مورچه ها به گیاهان وارد می شوند غیر مستقیم هستند. مورچه ها با حشرات تولید کننده عسلک و مکنده شیره گیاهان مثل شته، شپشک، پسیل، شپشک آردی، مگس سفید و زنجرک رابطه همزیستی برقرار می کنند.

انواع گیاهان تهدید شونده توسط مورچه

آسیب های وارده به انواع گیاهان باغی و زراعی توسط مورچه

گیاهان مختلفی که حشرات مکنده شیره گیاهان به آن ها حمله می کنند عبارتند از:

  • درختان میوه
  • گیاهان زینتی و غیر خوراکی
  • بذرهای تازه کاشته شده

کنترل و پیشگیری از‌ آسیب های مورچه در باغچه ها بسیار آسانتر از‌ کنترل آن ها در‌ باغ های‌ میوه و مزارع است. به همین دلیل شناخت گیاهان‌ و درختانی که بیشتر مستعد هستند در‌ پیشگیری از‌ آسیب‌ های‌ وارده در ابعاد بزرگتر، بسیار مهم است.

درختان میوه مثل:

  1. مرکبات
  2. سیب
  3. انجیر
  4. درختان میوه سخت هسته (مثل هلو، زردآلو، شلیل، آلو و گیلاس)

گیاهان زینتی و غیر خوراکی مثل:

  1. انواع رزها
  2. گل فوشیا (گل گوشواره یا گل آویز)
  3. ماگنولیا
  4. کاملیا
  5. آزالیا
  6. لیلی پیلی
  7. مورایا
  8. پیتوسپوروم (میخک ژاپنی یا میخک زینتی)
  9. ویبرنوم (بداغ یا هفت کول) و بسیاری دیگر

گاهی اوقات نیز دانه یا بذر گیاهانی که تازه کاشته شده اند توسط مورچه ها از خاک برداشته شده و با خود به داخل لانه می برند که به نوعی آسیب غیر مستقیم به گیاه محسوب می شود.

بهترین راهکار مقابله با مورچه های گلخانه

در‌ صورت مشاهده آسیب های مورچه در باغچه و یا نزدیک گیاهان گلخانه ای، باید هرچه سریعتر اقدامات کنترلی و نابود کننده مورچه‌ ها را آغاز کنید. برای دفع مورچه از گیاهان بهتر است برای این کار از‌ سمومی استفاده کنید که مورچه‌ ها را نابود کرده اما خللی در‌ مراحل رشد گیاهان‌ وارد نمی کنند. سم مورچه انت کیلر، یکی از قوی ترین سموم ضد مورچه جهان است که به شما در این امر کمک می کند. هنگام دفع مورچه ها از باغچه و یا گلخانه، به مورچه ها نزدیک نشوید. مورچه ها انواع مختلفی دارند و گزش برخی از آن ها بسیار دردناک است. گزش و نیش مورچه ها اغلب مواقع با علائم زیر همراه است. مثل:

  • قرمزی
  • تورم
  • خارش
  • سوزش
  • درد

چندین شیوه درمانی مختلف برای گزش و نیش زدن مورچه ها وجود دارد. شستن محل گزش مورچه با آب و صابون، گذاشتن کیسه یا کمپرس یخ و استفاده از اسپری های بی حسی. اما اگر علائم بهبود پیدا نکردند یا نسبت به گزش مورچه ها حساسیت و آلرژی دارید، حتما کمک های فوریت پزشکی درخواست کنید.

نظر خود را بنویسید

  1. احمد صحت

    با تشکر از توضیحات کامل وجامع وآیا وجود دهها لانه در باغ اتگور مبارزه لازم وواجب است یا نه با سپاس

مورچه در خانه
چگونه متوجه حضور مورچه در خانه شویم؟

چگونه خانه خود را ضد مورچه کنیم؟ احتمالاً از دیدن مورچه هایی که در حال بردن غذا از خانه شما به لانه یا کلونی خود هستند، تعجب خواهید کرد. مورچه‌ها با بدن کوچک خود می‌توانند مواد غذایی زیادی را حمل و ذخیره کنند که روزها یا هفته‌ ها آن‌ها را از نظر غذایی تأمین کند. […]

ورود مورچه به خانه
ورود مورچه به خانه چگونه شروع می شود؟

چگونگی آغاز حمله مورچه ها به خانه مورچه ها، همه جا هستند و روزانه ما با بسیاری از آنها روبرو می شویم. تعداد این حشرات به قدری زیاد است که بسیاری از مردم، آنها را نادیده می گیرند. اما این افراد از خطراتِ مورچه ها (انتقال بیماری، خراب کردن وسایل خانه و…) آگاه نمی باشند. […]

بویایی در مورچه
بویایی مورچه ها چگونه است؟

مورچه ها چگونه جذب خانه ما می شوند؟ چگونگی حس بویایی در مورچه ذهن بسیاری از افرادی را که در این حوزه مطالعه می کنند را به خود مشغول کرده است؟ مورچه چگونه متوجه می شود که در کف خانه شما خرده نان وجود دارد؟ احتمالا وقتی متوجه شوید که مورچه ها برای یافتن خرده […]

روش های جلوگیری از بازگشت مورچه ها
روش های جلوگیری از بازگشت مورچه ها

شما همه سعی و تلاش خود را می کنید و تمام مواد دور کننده مورچه را امتحان می کنید. ولی اینگونه به نظر می رسد که این آفت های کوچک راه جدیدی برای ورود به خانه شما می یابند و باز می گردند. وقتی این…

مورچه های خطرناک جهان
ده مورچه خطرناک جهان

امروزه بیش از ۱۲۵۰۰ گونه شناخته شده از مورچه ها در جهان وجود دارد. برخی از آن ها آرام هستند؛ مثل مورچه درودگر که دانه های غذایی را برای بقای کلونی خود جمع آوری می کند. ولی برخی دیگر از گونه های مورچه…

مشخصات مورچه های آتشین
مشخصات مورچه های آتشین

مورچه های آتشین مورچه هایی تهاجمی هستند و نیازی به این نیست که تحریک به تهاجم و حمله شوند. نیش آن ها درد بسیار زیادی ایجاد می کند و در برخی موارد باعث ایجاد شوک آنافیلاکتیک که یک واکنش تهدید…

سفارش سم از طریق: