بهترین روش برای جلوگیری از ورود مورچه به خانه و از بین بردن آن ها این است که، از همان ابتدا از ورودشان به خانه جلوگیری کنیم! چرا که این موجودات مزاحم، به سختی محل سکونت خود را ترک می کنند.

” مورچه ها مهمانان ناخوانده آزار دهنده ‎ای هستند که بی خبر وارد خانه ها می شوند، به همه جا دسترسی پیدا می کنند و هیچ عجله ای برای ترک محل مورد نظر ندارند. مورچه ‎ها همیشه به دنبال مکان های جدیدی برای زندگی و تأمین منابع غذایی بیشتر می گردند و این همان چیزی است که آن ها را به خانه ‎های ما می کشاند. “

کدام مورچه ها بیشتر در خانه شایع هستند؟

گونه های مورچه ای که آفت خانگی به حساب می آیند بسیار زیاد است.
اینکه کدام گونه مورچه در خانه شایع است به عوامل مختلفی نظیر،

  • نژاد مورچه
  • موقعیت جغرافیایی
  • دما
  • رطوبت
  • اقلیم
  • نوع مصالح ساختمانی
  • معماری خانه ها
  • نوع مواد غذایی موجود در خانه
  • و …

بستگی دارد.

با این وجود دو گونه مورچه که در فصول گرم سال، بیشتر از سایر مورچه ها در خانه به چشم می خورند، عبارتند از:

  1. مورچه ها‎ی نجار
  2. مورچه های بدبوی خانگی

در ادامه به معرفی هر یک از این دو گونه مورچه خواهیم پرداخت.

<<>> مورچه ها محل های مرطوب را برای ساخت کلونی انتخاب می کنند <<>>

شایعترین انواع مورچه ها در خانه

 

۱ . مورچه های بدبو:

این مورچه ها معمولاً طولی کمتر از ۳ میلی متر دارند.
مورچه های بدبو شایعترین گونه مورچه مهاجم خانگی به شمار می آیند. اما، خبر خوب این است که این نوع مورچه، واقعاً آفت خطرناکی نیست. مشکل اصلی مورچه های خانگی این است که، به سرعت گسترش می یابند و به همه جا سرک می کشند و کشتن این مورچه ها به خاطر جمعیت بالای آن ها کار سختی است. زمانی که یک مورچه در خانه خود دیدید، زنگ خطر برای شما به صدا در آمده است!

یعنی، مطمئن باشید که جمعیت آن ها به بیش از صدها مورچه رسیده است.

۲ . مورچه های نجار:

مورچه های نجار، طولی در حدود ۶ میلی متر تا ۱.۳۰ سانتی متر دارند و از چوب های مرطوب یا پوک شده تغذیه می کنند. این گونه از مورچه چندان بی آزار نیست؛ زیرا ممکن است به در و پنجره های چوبی آسیب برساند. مورچه های نجار، حتی می توانند به ساختمان ‎های چوبی نیز صدمه وارد کرده و سبب تخریب آن ‎ها شوند.

<<>> مورچه های نجار قادرند سبب تخریب ساختمان های چوبی شوند <<>>

جلوگیری از خسارات ناشی از مورچه های نجار با کشتن این مورچه

 

مهمترین نکته ای که باید در رابطه با دفع مورچه ها بدانید این است که، تا زمانی که مواد جذب کننده مورچه ها را از بین نبرید و راه های ورود آن ها به خانه را مسدود نکنید، مطمئن باشید که همچنان مورچه های مزاحم را در گوشه و کنار خانه تان خواهید دید؛ حتی اگر از قویترین انواع سموم مورچه کش استفاده کنید.

روش های جلوگیری از ورود مورچه به خانه چیست؟

در ادامه چند روش آسان و مؤثر برای دفع مورچه از خانه را شرح داده ایم.

۱. خانه خود را تمیز نگه دارید

مورچه ها شکر، پروتئین و هر چیزی که پیدا کنند را، می خورند. تمیز کردن خانه از وجود هر گونه اضافات مواد غذایی کمک می کند از گزند بسیاری از آفات از جمله مورچه و موش، در امان بمانید.

در هر کلونی چندین مورچه مأمور اکتشاف غذا وجود دارد که هر روز برای جمع آوری غذا به مناطق مختلف سرکشی می کنند. این مورچه ها از مواد غذایی نمونه برداری کرده و به کلونی می برند و بار بعد، به همراه لشکری از مورچه ها، به سمت منبع غذایی که در خانه شما کشف کرده اند، حرکت می کنند. مایعات شیرین، جذابترین منابع غذایی برای مورچه ها هست!

جلوگیری از ورود مورچه به خانه با تمیز نگاه داشتن خانه

<<>> مورچه های نجار، برعکس مورچه های خانگی بدبو بی ضرر نیستند <<>>

برای جلوگیری از حمله زنجیره ای صدها مورچه، باید از تجمع و باقی ماندن آب در کف آشپزخانه و حمام و سینک ظرفشویی جلوگیری کرد. همچنین، برای نگه داری مواد شیرینی مانند عسل، شیره درخت افرا و نوشیدنی های گازدار و سایر مواد غذایی، از ظروف درب دار استفاده شود.

۲. از بین بردن مورچه با رطوبت زدایی محیط

معمولاً کلونی اصلی مورچه های خانگی و نجار که در واقع همان کلونی های اولیه مورچه ها نیز هستند، خارج از خانه ساخته می شود و این مورچه ها داخل خانه را برای ساخت کلونی های ثانویه و تابع برمی ‎گزینند. آن ها از کلونی های ثانویه، به عنوان یک رابط با کلونی خارجی و اصلی خود و همچنین به عنوان محل ذخیره مواد غذایی، استفاده می کنند.

<<>> با حذف رطوبت از خانه، از تبدیل خانه به کلونی مورچه ها جلوگیری کنید <<>>

مورچه ها دوست دارند هر دو کلونی داخلی و خارجی را در مکان های مرطوب بسازند. پس به محل هایی مانند اطراف دوش و سینک، اطراف لوله های آب، پنجره ها و مناطق مرطوب زیرزمین، بیشتر توجه داشته باشید. نشتی لوله ها را بررسی و هرچه سریعتر تعمیرشان کنید. برای این که از آسیب مورچه های نجار در امان باشید؛ از خشک بودن بخش های چوبی منزل و مبلمان چوبی خود اطمینان حاصل کنید؛ زیرا مورچه های نجار فقط داخل چوب هایی که از طریق آب آسیب دیده اند، تونل و مسیر عبور می سازند.

 

جلوگیری از ورود مورچه به خانه با از بین بردن رطوبت

۳. دفع مورچه با استفاده از طعمه های کُشنده

مؤثرترین روش برای کنترل و دفع مورچه ها، استفاده از سموم  کشنده مورچه است. این سموم تمامی گونه های مورچه را چه در داخل و چه در خارج از خانه به راحتی نابود می کنند. سم  را در مکان های عبور و مرور و تجمع مورچه ها اعمال کنید و مطمئن باشید که در این مکان ها دیگر هیچ مورچه ای نخواهید دید!

مزیت استفاده از سم برای کشتن مورچه ها در این نکته است که، سم قادر است انواع گونه مورچه را از بین ببرد، بعلاوه مورچه های مأمور اکتشاف مواد غذایی این مایع سمی را به عنوان غذا تلقی کرده و به همراه خود به کلونی می برند، و سبب نابودی لاروها و در نتیجه کنترل جمعیت مورچه ها می شوند.

۴. جذاب سازی محیط خارجی برای مورچه ها

مورچه ها نقش مهمی در اکوسیستم ایفا می کنند. آن ها از طریق مسیر سازی در زیر خاک، سبب افزایش نفوذپذیری خاک، می شوند. همچنین پرندگان، بخش عمده ای از وعده های غذایی خود را از این حشرات کوچک و فراوان، تأمین می کنند. بنابراین مورچه ها بسیار مفید هستند البته اگر خارج از خانه های ما زندگی کنند.

<<>> مورچه ها بسیار مفید هستند، البته اگر خارج از خانه ما زندگی کنند <<>>

شته ها منبع غذایی برای مورچه:

برای این که مورچه ها را خارج از منزل نگه دارید، در حیاط یا باغ خانه برای مورچه ها منابع غذایی مناسب ایجاد کنید یا حداقل منابع غذایی خارجی مورچه ها را از بین نبرید. شته هایی که به روی برگ های گیاهان زندگی می کنند، منابع غذایی مناسبی برای مورچه ها هستند. این حشرات، هنگام تغذیه مواد قندی از خود ترشح می کنند و روی گیاهان باقی می گذارند که مورچه ها از آن تغذیه می کنند.

شته منبع غذایی مناسبی برای مورچه ها

لذا از بین بردن شته ها از طریق اسپری و سمپاشی، به معنی حذف یکی از منابع غذایی مورچه ها در خارج از خانه است. در نتیجه این کار، احتمال ورود مورچه ها به خانه در جست و جوی منابع غذایی جدید، افزایش می یابد.

<<>>> برای جلوگیری از ورود مورچه ها به خانه، به شته‌های درختان کاری نداشته باشید؛ اما شته های گیاهان داخل خانه را بکشید <<>>

تغذیه مورچه ها از گیاهان آپارتمانی:

گیاهان داخل خانه، به ویژه گونه های گرمسیری، برای مورچه ها بسیار جذاب هستند. شته هایی که روی این گیاهان زندگی می کنند هم، مانند شته های روی گیاهان خارج از خانه، مواد قندی از خود ترشح می کنند که شبیه رگه های سفیدی روی برگ ها باقی می ماند. برای دفع مورچه ها از خانه، به طور مداوم برگ ها را تمیز کرده و در خاک گلدان ها از شته کش های مناسب استفاده کنید، تا این منبع غذایی مورچه ها را که در داخل خانه قرار دارد، از بین ببرید.

۵. کشتن مورچه ها با روش های فیزیکی

کشتن مورچه با روش های فیزیکی نیز برای از بین بردن مورچه ها مؤثر است.

به عنوان مثال می توان از

  • مانند ضربه دست
  • ضربه با پا،
  • ضربه کفش
  • روزنامه و مجله لوله شده
  • جاروبرقی
  • مگس کش

برای کشتن مورچه ها استفاده نمود.

شاید کمی خنده دار به نظر برسد؛ اما این روش واقعاً کارساز است و به خوبی جواب می دهد؛ زیرا به مرور زمان سایر مورچه های کلونی متوجه می شوند که دیگر از مورچه هایی که برای اکتشاف غذا به منطقه خاصی می روند، خبری نیست.
در نتیجه، از وجود غذا در آن منطقه نا امید شده و دیگر به آن جا نخواهند آمد.

 

کشتن مورچه با روش های فیزیکی

۶. استفاده از سم مناسب برای کشتن مورچه ها

ممکن است وسوسه شوید تا برای جلوگیری از ورود مورچه ها از اسپری های حشره کش در اطراف خانه خود استفاده کنید، اما کارشناسان به هیچ عنوان استفاده از اسپری های حشره کش را توصیه نمی کنند.

 هرگز از اسپری های حشره کش برای کشتن مورچه ها استفاده نکنید!

اسپری های حشره کش، روش مناسبی برای کشتن مورچه ها نیستند.
این اسپری ها و تأثیر کوتاه مدت و آنی دارند. از این بدتر این که، این اسپری ها حاوی مواد شیمیایی بسیار قوی هستند، که سبب ایجاد تغییرات هورمونی در بدن انسان ها می شود. همچنین مواد شیمیایی موجود در اسپری های حشره کش، تأثیرات خطرناک بیشماری دارند.

اثرات اسپری های حشره کش بر روی کودکان:

  1. کاهش آی.کیو
  2. اختلال بیش فعالی
  3. کاهش توجه
  4. آلرژی پوستی
  5. آسم
  6. مسمومیت
  7. تهوع
  8. واکنش های تنفسی

کشتن مورچه با سم

 

این در حالی است که، سم تخصصی مورچه کش انت کیلر برای انسان مضر نیست و فقط مورچه ها را ریشه کن می کند. این سم بر خلاف اسپری های حشره کش اثر گذاری طولانی مدت دارد. فرمولاسیون این سم به گونه ای است که مدتی پس از خورده شدن توسط مورچه ها، تأثیر خود را نشان می دهد. این مکانیسم سبب می شود، مورچه هایی که در معرض سم قرار گرفته اند، تا رسیدن به داخل کلونی و انتقال آن به سایر اعضا، زنده بمانند و سپس از پای درآیند. در نتیجه کلیه کلونی ها، حتی کلونی های ناشناخته و پنهان مورچه ها که در داخل خانه یا در حیاط و باغچه قرار دارند نیز، به کلی منهدم می شوند.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

مشخصات ظاهری انواع مورچه ها
مشخصات ظاهری مورچه ها

مورچه ها ممکن است موجودات ترسناکی به نظر نرسند، اما وقتی به آشپزخانه راه پیدا کنند و یا شما و خانواده تان توسط مورچه دچاز گاز گرفتگی شوید نظر شما در مورد مورچه ها تغییر خواهد کرد. مورچه ها …

همه چیز در مورد کلونی مورچه ها
همه چیز در مورد کلونی مورچه

اصطلاح ” کلونی مورچه” نه تنها ساختار فیزیکی محل زندگی مورچه ها را توضیح می دهد، بلکه قوانین اجتماعی که مورچه ها خودشان سازماندهی کرده اند را به همراه کارهایی که انجام می دهند، توصیف می کند.

پیشگیری از تهاجم مورچه ها
پیشگیری از تهاجم مورچه ها

دلایل و راه های زیادی برای ورود مورچه ها به خانه وجود دارد. بوی غذا و ذرات باقیمانده از غذا، رطوبت و نشتی آب در نقاط مختلف خانه از دلایل مهم جذب مورچه به خانه بوده، همچنین درز و شکاف …

سفارش سم از طریق: