برای ریشه کن کردن مورچه و پیشگیری از تهاجم مورچه به خانه باید هم در قسمت های داخلی و هم در قسمت های خارجی خانه اقداماتی را انجام داد. به طوری که عوامل محرک و جذب کننده برای مورچه ها مثل مواد غذایی و رطوبت را از دسترس خارج کرد. همچنین راه های ورودی مورچه به خانه را مسدود نمود.

چگونه از تهاجم مورچه ها به خانه پیشگیری کنیم؟

۱. نظافت و تمیز نگه داشتن خانه

تمیز و مرتب نگه داشتن خانه در پیشگیری از تهاجم بسیاری از آفات مؤثر است. آفاتی نظیر:

  • مورچه
  • ساس
  • موش
  • مگس
  • سوسک

جهت عدم جذب آفات به خانه باید نظافت محیط خانه را رعایت کرد. برای گرفتن بهترین نتیجه در این مورد باید به کوچکترین نکات توجه کرد. در ادامه بهترین راهکارهای تمیز نگه داشتن خانه برای ممانعت از جذب انواع آفات به ویژه مورچه ارائه شده اند.

کاهش دسترسی مورچه ها به مواد غذایی

مورچه ها همه چیز خوار هستند. این حشرات ریز همیشه به دنبال مواد غذایی هستند و برای رسیدن به آن از کوچکترین تلاشی دریغ نمی‌کنند. موادی مانند نان، آرد، بیسکوییت را در ظروف با درب محکم نگه داری کنید. ظروف کثیف را در اسرع وقت بشویید و خشک کنید. حتی می توانید داخل قوطی حاوی مواد خشک مثل آرد، برگ خشک شده “برگ بو” را قرار دهید تا مورچه ها را از این مواد دور نگه دارید.
بوی تند این برگ، مورچه ها و سایر آفات معمول در آشپزخانه را دور نگه می دارد.
باقیمانده غذای حیوانات خانگی را در اسرع زمان جمع آوری و ظروف آن را به طور مرتب بشویید.

پیشگیری از تهاجم مورچه با ممانعت از دسترسی مورچه به مواد غذایی

تمیز کردن سطوح به ویژه در آشپزخانه

خانه را همواره تمیز و عاری از مواد جاذب برای مورچه ها ( آب، غذا ) نگه دارید. به عنوان مثال خرده ها و ریخته های نان، مواد غذایی و هر چیز جاذب دیگر برای این حشرات را از روی کابینت ها، میز، کف زمین و … جمع آوری کنید. قطرات روغن را به محض ریخته شدن روی کابینت ها و روی زمین پاک کنید.

یک روش ساده و در عین حال کاربردی برای پیشگیری از تهاجم مورچه ها یا انتشار تهاجم به تمام نقاط خانه این است که وعده های غذایی تان را در یک محل صرف نمایید. به عنوان مثال در آشپزخانه یا اتاق نشیمن. از صرف غذا در اتاق خواب و یا جاهای مختلف اجتناب نمایید. به این ترتیب از پخش شدن خرده های غذا در بخش های مختلف خانه جلوگیری شده، نظافت و تمیزکاری آسان تر گردیده و همانطور که قبلاً نیز اشاره نمودیم از تهاجم یا انتشار مورچه ها به بخش های دیگر خانه پیشگیری شود.

<<>> باقیمانده مواد غذایی از عوامل مهم جذب مورچه ها محسوب می گردد <<>>

خشک نگه داشتن محیط های مرطوب خانه

از تجمع آب در سینک ظرفشویی و اطراف آن خودداری نموده و مراقب چکه و نشتی در اطراف شیر باشید. آب یکی از موارد مهم برای جذب مورچه ها محسوب می شود. ظروف خالی نوشابه یا آبمیوه را قبل از قرار دادن در سطل آشغال یا استفاده مجدد آبکشی نمایید تا از مواد شکری و شیرین تمیز شوند. زباله ها را به طور مرتب به بیرون از خانه منتقل کنید. به این ترتیب از ایجاد شیرابه و رطوبت پیشگیری می کنید.

حواستان به محصولات شیرین و شیره ای باشد

مواد شیرین را در ظروف شیشه ای یا پلاستیکی که درب آن به طور محکم و سفت بسته می شود، قرار دهید و بدنه شان را به خوبی تمیز کنید تا هر نوع آثار باقی مانده از مواد شیره ای و چسبناک بر روی آن پاک شود. موادی مثل:

  • شکر
  • شیره
  • شربت
  • عسل
  • آبمیوه

ظروف میوه را نیز کنترل کنید چرا که میوه های کاملاً رسیده مورچه ها را جذب می کنند. در صورت عدم استفاده، ظرف میوه را به یخچال منتقل سازید.

موارد مهم در جذب آفات را از دسترس خارج کنید

چک کردن نشتی لوله ها

هر چند وقت یک بار تمام محیط خانه از لحاظ هر نوع نشتی یا چکه آب کنترل نمایید. مکان هایی از قبیل:

  • محل نصب سینک ها
  • لوله کشی ها
  • سیفون
  • حمام

کف سرویس بهداشتی و حمام را با ماده ضدعفونی کننده بسابید و داخل کشوها، سبد وسایل بهداشتی، جا مسواکی و … را با آب گرم و صابون به دقت شسته و تمیز کنید. بطری های شامپو، لوسیون ها، صابون و مانند آن را چک کنید و مطمئن شوید که درب شان کاملاً محکم و بسته بوده و چیزی از محتوایشان نریخته است زیرا مورچه ها به این مواد نیز جذب می شوند.

” دلایل و راه های زیادی برای ورود مورچه ها به خانه وجود دارد. بوی غذا و ذرات باقیمانده از غذا، رطوبت و نشتی آب در نقاط مختلف خانه از دلایل مهم جذب مورچه به خانه بوده، همچنین درز و شکاف موجود در دیوارها، کف، پنجره و مکان های ورود کابل ها و لوله ها به خانه، نیز از راه هایی هستند که مورچه ها به راحتی به خانه نفوذ می کنند اما ریشه کن کردن مورچه در خانه با استفاده از روش هایی آسان و در دسترس به راحتی امکان پذیر است.”

۲. برای پیشگیری از تهاجم مورچه راه ورود این آفات را ببندید

شکاف ها و ترک های موجود در دیوارها، فواصل ایجاد شده بین چارچوب درب ها و پنجره ها و دیواره های احاطه کننده آنان را با مواد محکم و مناسب مسدود و پنجره ها را نیز با تورهای پشه بند بپوشانید. برای پیشگیری از تهاجم مورچه می توانید سوراخ ها و ترک ها را با چیزی مانند درزگیر سیلیکون پر کنید.
استفاده از این درزگیر در اطراف درب ها و پنجره ها نیز بسیار مفید خواهد بود.

آگاهی در مورد جزئیات کامل راه های ورود مورچه ها به خانه و محل زندگیتان، به شما در کنترل ورود مورچه ها و سایر آفات کمک خواهد نمود. جهت ممانعت از راه یابی این حشرات به خانه کافی است مکان های مذکور را به دقت بررسی و در صورت لزوم مسدود نمایید.

پیشگیری از تهاجم مورچه با مسدود کردن درز و شکاف های خانه

۳. برای ریشه کن کردن مورچه سمپاشی کنید

سمپاشی با استفاده از سم مورچه کش قوی انت کیلر بهترین نتیجه را در کمترین زمان در بر خواهد داشت. دور تا دور محیط خارجی خانه را سمپاشی نمایید. به عنوان مثال:

  • لبه دیوارها
  • پنجره ها از قسمت داخلی و بیرونی
  • اطراف باغچه
  • حیاط
  • درز و شکاف دیوار و کف

چگونه مورچه ها را از باغچه حیاط دور نگه داریم؟

۱. چوب و برگ های پوسیده شده را از باغچه جمع کنید.

کنده های قدیمی درخت و چوب های در حال پوسیدگی یا پوسیده را از باغچه دفع نموده و دور بیندازید.

۲. گیاهان معطر، راهی ساده برای پیشگیری از تهاجم مورچه

مورچه ها از برخی گیاهان به شدت متنفرند.
کاشت این گیاهان در باغچه تا حد زیادی احتمال تهاجم آن ها به محیط زندگیتان را کاهش خواهد داد و از راه های آسان پیشگیری از تهاجم مورچه به خانه محسوب می شود. همچنین می توان این گیاهان را در گلدان کاشت و در کنار پنجره هایی که احتمال ورود مورچه وجود دارد، قرار داد. از گیاهان دور کننده آفات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسطوخودوس
  • گوجه فرنگی
  • داوودی
  • کاسنی بری
  • سداب
  • رزماری
  • مرزنگوش
  • نعناع

پیشگیری از تهاجم مورچه با وجود گیاهان معطر در خانه

۳. ریشه کن کردن مورچه با تمیز نگه داشتن باغچه

زباله ها و ریخت و پاش های موجود در باغ را سریعاً تمیز و دفع کنید. جمع شدن زباله در باغ احتمال تهاجم مورچه ها را بیشتر خواهد نمود.

۴. آب اضافی جمع شده در باغچه را جمع کنید.

مورچه ها به مکان های مرطوب جذب می شوند.
هر گونه آب راکد موجود در باغچه و حیاط را دفع کنید. یا باغچه را طوری طراحی کنید که آب در آن جمع نشود.

برای پیشگیری از تهاجم مورچه می توانید تمامی این روش ها را در خانه اعمال کنید. در غیر این صورت مجبور خواهید بود مدت زمان زیادی را برای پیدا کردن کلونی مورچه ها، از بین بردن آن ها کنید. همچنین در صورت گاز گرفته شدن توسط مورچه، باید به دنبال راه های درمان عوارض ناشی گزیدگی های مورچه باشید.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

مشخصات ظاهری انواع مورچه ها
مشخصات ظاهری مورچه ها

مورچه ها ممکن است موجودات ترسناکی به نظر نرسند، اما وقتی به آشپزخانه راه پیدا کنند و یا شما و خانواده تان توسط مورچه دچاز گاز گرفتگی شوید نظر شما در مورد مورچه ها تغییر خواهد کرد. مورچه ها …

همه چیز در مورد کلونی مورچه ها
همه چیز در مورد کلونی مورچه

اصطلاح ” کلونی مورچه” نه تنها ساختار فیزیکی محل زندگی مورچه ها را توضیح می دهد، بلکه قوانین اجتماعی که مورچه ها خودشان سازماندهی کرده اند را به همراه کارهایی که انجام می دهند، توصیف می کند.

مورچه بالدار و راه های مبارزه با آن
مورچه بالدار و راه های مبارزه با آن

مشاهده مورچه های بالدار در خانه علامت خوبی نیست. ولی وجود آن ها در خانه در طول فصل زمستان، یک معضل تلقی می شود. دلیل این امر آن است که مورچه ها زمانی پرواز می کنند یا به عبارت دیگر بالدار می شوند که…

سفارش سم از طریق: