چگونه خانه خود را ضد مورچه کنیم؟

احتمالاً از دیدن مورچه هایی که در حال بردن غذا از خانه شما به لانه یا کلونی خود هستند، تعجب خواهید کرد. مورچه‌ها با بدن کوچک خود می‌توانند مواد غذایی زیادی را حمل و ذخیره کنند که روزها یا هفته‌ ها آن‌ها را از نظر غذایی تأمین کند. آنها به دلیل ماهیت سخت کوشی که دارند می‌توانند به خانه شما هجوم بیاورند.

مورچه‌ها حشرات کوچکی هستند که گونه‌های مختلفی دارند. برخی از انواع آن‌ها می‌توانند به آفت تبدیل ‌شوند. مورچه‌ها به دنبال آب و غذا وارد خانه‌ها یا مؤسسات تجاری می‌شوند. بدترین سناریو زمانی رخ می‌دهد که این آفت تصمیم می‌گیرد برای همیشه در مکان وارد شده بماند. برای این کار کلونی‌هایی را درست خارج از خانه شما ایجاد می‌کند تا دسترسی به داخل خانه شما راحت و بدون دردسر باشد.

مورچه ها کلونی های خود را داخل و یا نزدیک به خانه ها می سازند

ممکن است شما تعداد کمی از مورچه‌ها را ببینید اما باید بدانید بقیه‌ی آن‌ها در مکانی نزدیک به شما پنهان شده‌اند یا در کلونی خود مشغول کار هستند. در این‌صورت، باید در اسرع وقت از شر مورچه‌ها راحت شوید. زیرا ممکن است شرایط پیش آمده، خانه، اعضای خانواده و حیوانات خانگی شما را تحت الشعاع قرار دهد!

اگر می‌خواهید خانه‌ای عاری از حضور هر گونه مورچه‌ای داشته باشید، باید بتوانید آن را کاملاً ضد مورچه کنید. در این مقاله راه‌‌کارهایی برای تحقق این هدف ارائه شده است.

شناسایی گونه مورچه‌ها

از بین بردن مورچه‌ها زمانی سخت می‌شود که نتوانید گونه‌ی مورچه‌ای را که در خانه‌تان می‌بینید، شناسایی کنید. اگرچه هزاران گونه مورچه وجود دارد اما همه آن‌ها آفت نیستند. تعداد گونه‌های کمی از آن‌ها جزو حشرات موذی وآسیب رسان محسوب می‌شوند. این مورچه ها عبارتند از:

  • مورچه‌های آتشین قرمز
  • مورچه‌های نجار
  • ‌مورچه‌های بدبو سیاه

وقتی این گونه‌ها را مشاهده کردید باید نگران وجود حمله‌ی لشکری از مورچه‌ها باشید. اگر می‌خواهید خانه‌ای عاری از مورچه داشته باشید، شناسایی مناسب نوع آن‌ها کلید اصلی رسیدن به این هدف است.

ممکن است انواع مورچه‌ها یکسان و شبیه به هم به نظر برسند، اما از بین بردن آن‌ها یکسان نیست. در این بین مقابله با هجوم مورچه‌های نجار نسبت به بقیه سخت‌تر است. این گونه‌ی مورچه‌ها چوب نمی‌خورند اما هر گونه سازه یا پایه چوبی را برای ایجاد لانه‌ی خود از بین می‌برند. بنابراین، آن‌ها به عنوان مورچه مخرب شناخته می‌شوند. گاهی این مورچه ها با موریانه نیز اشتباه گرفته می شوند. در صورتی که با هجوم این گونه از مورچه‌ها مواجه هستید، علاوه بر این‌که باید آن‌ها را از بین ببرید باید برای تعمیرخرابی‌هایی که توسط آن‌ها ایجاد شده هم، هزینه‌ا‌ی را بپردازید! شناسایی صحیح آفت بسیار مهم است زیرا اولین قدم برای کنترل موفق آفات است.

مورچه نجار

روزنه‌های ورود را مسدود کنید

مسدود کردن روزنه‌های ورود، یکی از راه‌هایی است که می‌توانید با انجام آن تا حدودی مانع ورود مورچه‌ها شوید. به دلیل اندازه کوچک مورچه‌ها، شاید نتوان به طور کامل جلوی ورود آن‌ها را گرفت. چون آن‌ها معمولاً از شکاف‌ها، درزها و سوراخ‌ها عبور می‌کنند. حتی یک منفذ کوچک می‌تواند به این آفت کمک کند تا به خانه شما هجوم بیاورد. به همین دلیل به محض پیدا کردن این منافذ باید به طور کامل آن‌ها را مهر و موم کنید. مسدود کردن محکم آن‌ها در جلوگیری از ورود مورچه‌ها مؤثر است چون دیگر روزنه‌ای برای عبور وجود نخواهد داشت.

از یک درزگیر قوی مانند گچ، سیلیکون یا چسب استفاده ‌کنید. زیرا درزگیرهای ضعیف ممکن است به مرور زمان باز شوند و مورچه‌ها بتوانند دوباره وارد خانه شوند. برای جلوگیری از ورود مورچه‌ها، درز درب و پنجره‌ها را هم ببندید. وقتی که از شر منافذ موجود در محل کار یا محل زندگی‌تان خلاص شوید، نه تنها از ورود مورچه‌ها جلوگیری کرده‌اید، بلکه جلوی ورود حشرات و آفات دیگری را هم می‌گیرید. مانند:

  • سوسک
  • موریانه
  • انواع جوندگان
  • مگس و پشه‌ ها

خانه را تمیز نگه دارید

خانه نامرتب و کثیف برای حشراتی مانند مورچه جذاب است. آن‌ها به محض این‌که می‌فهمند در مکانی منابع غذایی به طور آشکار در دسترس‌شان است، بلافاصله به آن‌جا هجوم می‌برند. اگر می‌خواهید خانه‌تان تبدیل به خانه مورچه‌ها نشود، باید تا حد امکان آن را تمیز نگه دارید. برای جلوگیری از ورود مورچه‌ها، باید ظروف کثیف را بشویید، کف خانه را تمیز کنید. پاک کردن سطوح یکی دیگر از کارهای مفید برای مقابله با آفات و جلوگیری از ورود آن‌ها است. باید محل زندگی خود را مرتباً جاروبرقی بکشید. با جاروبرقی می توانید بقایای غذای ریخته شده را جمع کنید. با انجام این کارها دیگر دلیلی برای ورود آفت به خانه شما وجود ندارد.

مواد غذایی را به طور مناسب نگه‌داری کنید

مورچه‌ها به دنبال غذا وارد خانه و سایر مکان های مشابه می‌شوند. از آنجایی که منابع غذایی در آشپزخانه‌ هر مکانی به وفور یافت می‌شود، بنابراین مورچه‌ها در گذراندن یک روز در داخل آشپزخانه تردید نخواهند کرد. این آفت به دنبال غذا، روی کف‌، میز، سینک‌ و سطوحی که بقایا و خرده‌های غذا یا در دسترس است، می‌رود. غذاها یا کالاهایی که در پلاستیک یا جعبه نگه‌داری می‌کنید هم هدف مورچه‌ها خواهند بود.

اگر می‌خواهید خانه خود را عاری از مورچه کنید، مطمئن شوید که مواد غذایی را به طرز مناسبی نگه‌می‌دارید. شما باید مواد غذایی خشک را داخل ظروف دربسته نگه‌دارید تا مورچه‌ها آن را آلوده نکنند. همچنین باید مواد غذایی تر، مخصوصاً میوه‌ها را در یخچال قرار دهید. با قرار دادن مواد غذایی در دسترس آفات، قطعاً یک جشن برای آن‌ها تدارک دیده‌اید. مطمئن شوید که غذاها را به طور مناسب نگه می‌دارید تا از ورود آفاتی مانند مورچه جلوگیری کنید.

مورچه ها به بوی مواد غذایی جذب می شوند

مسیر حرکت مورچه در خانه را از بین ببرید

مورچه‌ها ردی از خود برای مسیریابی سایر مورچه‌ها ایجاد می‌کنند. مسیر ایجاد شده، مورچه‌های دیگر را به منابع غذایی موردنظر هدایت می‌کند. مسیر حرکت مورچه‌ها کاملاً قابل مشاهده است به ویژه اگر هجوم مورچه‌ها رخ داده باشد و کلونی مورچه‌ها در اطراف خانه‌تان به وجود آمده باشد.

برای مقابله با مورچه‌ها، بهتر است مسیر حرکت آن‌ها را پاک کنید تا شانس پیدا کردن غذا را از دست بدهند. می‌توانید این مسیرها را با آب و سرکه تمیز کنید، چون بوی تند این محلول همان چیزی است که مورچه‌ها از آن متنفرند. همچنین می‌توانید برای از بین بردن مسیر یا اثری که مورچه‌ها از خود به جای می‌گذارند، از پودر بچه یا گچ استفاده کنید. بهتر است قبل از خلاص شدن از شر مسیرها، ابتدا آن‌ها را دنبال کنید تا منبع‌شان را پیدا کنید.

کمک گرفتن از فرد نابودکننده حشرات

اگر از آفت کش‌ها استفاده کرده‌اید اما این آفت همچنان وجود دارد، چیزی که نیاز دارید کمک گرفتن از یک فرد حرفه‌ای است. اگر خانه‌تان همیشه تمیز و مرتب است، مواد غذایی را به طرز صحیحی نگه می‌دارید و مدام مسیر حرکت مورچه‌ها را تمیز می‌کنید اما مشکل همچنان پابرجا است، نابودگر حشرات (فردی که در این زمینه آموزش دیده) می‌تواند مشکل شما را حل کند.

فرد متخصص در زمینه‌ی از بین بردن حشرات، آموزش زیادی دیده است و همه چیز را (از گونه‌ی آن‌ها گرفته تا عادات غذایی‌شان) در مورد این آفت می‌داند. او می‌تواند این آفت را در خانه شما از بین ببرد زیرا می‌د‌اند منبع آن را کجا باید پیدا کند. به کمک یک نابودگر، هدف شما برای داشتن خانه‌ای عاری از مورچه دور از انتظار نیست، زیرا از روش‌هایی استفاده می‌کند که نه تنها در کشتن مورچه‌های زنده بلکه حتی در از بین بردن کل کلنی مؤثر است. وقتی ملکه مورچه‌ها از بین برود، می‌توانید انتظار داشته باشید که تعداد مورچه‌ها در خانه یا محل کارتان کم شود.

نتیجه، در صورت وجود مورچه در خانه چه کار باید کرد

مورچه‌ها از جمله آفاتی هستند که زمانی که انتظارش را ندارید به خانه شما هجوم می‌آورند. آن‌ها معمولاً در داخل خانه، لانه یا کلونی ایجاد نمی‌کنند. اما وقتی این کار را انجام دهند، یعنی با یک هجوم جدی روبرو هستید. کنترل آفات تنها راه حل مشکل شماست. اگرچه کنترل آفات کمک کننده است اما توصیه می‌شود از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید زیرا آن‌ها با این آفت آشنا هستند و به تجهیزات و ابزارهای های مناسبی دسترسی دارند که افراد غیر حرفه‌ای نمی‌توانند آن‌ها را داشته باشند.

 

نظر خود را بنویسید

ورود مورچه به خانه
ورود مورچه به خانه چگونه شروع می شود؟

چگونگی آغاز حمله مورچه ها به خانه مورچه ها، همه جا هستند و روزانه ما با بسیاری از آنها روبرو می شویم. تعداد این حشرات به قدری زیاد است که بسیاری از مردم، آنها را نادیده می گیرند. اما این افراد از خطراتِ مورچه ها (انتقال بیماری، خراب کردن وسایل خانه و…) آگاه نمی باشند. […]

بویایی در مورچه
بویایی مورچه ها چگونه است؟

مورچه ها چگونه جذب خانه ما می شوند؟ چگونگی حس بویایی در مورچه ذهن بسیاری از افرادی را که در این حوزه مطالعه می کنند را به خود مشغول کرده است؟ مورچه چگونه متوجه می شود که در کف خانه شما خرده نان وجود دارد؟ احتمالا وقتی متوجه شوید که مورچه ها برای یافتن خرده […]

آسیب های مورچه در باغچه
آسیب های مورچه در باغچه

‌بررسی آسیب های مورچه در باغچه ها و گلخانه ها آسیب های ناشی از مورچه ها در باغچه ها، گلخانه ها و باغ ها و به انواع گیاهان باغی و زراعی، در اکثر موارد به صورت غیر مستقیم است. ساختن لانه های زیرزمینی وسیع توسط مورچه ها و ایجاد تونل های زیاد میان و زیر […]

روش های جلوگیری از بازگشت مورچه ها
روش های جلوگیری از بازگشت مورچه ها

شما همه سعی و تلاش خود را می کنید و تمام مواد دور کننده مورچه را امتحان می کنید. ولی اینگونه به نظر می رسد که این آفت های کوچک راه جدیدی برای ورود به خانه شما می یابند و باز می گردند. وقتی این…

مورچه های خطرناک جهان
ده مورچه خطرناک جهان

امروزه بیش از ۱۲۵۰۰ گونه شناخته شده از مورچه ها در جهان وجود دارد. برخی از آن ها آرام هستند؛ مثل مورچه درودگر که دانه های غذایی را برای بقای کلونی خود جمع آوری می کند. ولی برخی دیگر از گونه های مورچه…

مشخصات مورچه های آتشین
مشخصات مورچه های آتشین

مورچه های آتشین مورچه هایی تهاجمی هستند و نیازی به این نیست که تحریک به تهاجم و حمله شوند. نیش آن ها درد بسیار زیادی ایجاد می کند و در برخی موارد باعث ایجاد شوک آنافیلاکتیک که یک واکنش تهدید…

سفارش سم از طریق: