روش هایی برای از بین بردن مورچه های آشپزخانه

مشاهده یک مورچه در آشپزخانه نشان دهنده وجود یک کلونی مورچه در همان نزدیکی است.
هر کدام از این مورچه ها مسیری از مواد شیمیایی به نام فرومون از خود به جای می گذارند که مورچه های هم گونه خود را از اطراف جذب می کند. تا زمانی که شما لانه آن ها را از بین نبرید، ملکه همچنان در حال تولیدمثل و فرستادن مورچه های کارگر بیشتری به سمت خانه شما خواهد بود.
راه هایی برای از بین بردن مورچه های آشپزخانه وجود دارد که با استفاده از آن ها میتوان برای همیشه از شر آن ها خلاص شد.

اگر شما نیز در اطراف آشپزخانه تان شاهد رفت و آمد مورچه ها بوده اید، می دانید که آن ها می توانند به سرعت به یک آفت دائمی تبدیل شوند. این موجودات، علی رغم اندازه کوچکشان، هنگام جستجوی وعده غذایی خود باعث مشکلات بزرگی می شوند.
اگرچه خلاص شدن از شر مورچه در آشپزخانه ممکن است کار سختی به نظر برسد ولی برخی از محلول های خانگی که با طعمه های قوی مخصوص مورچه ها، ترکیب شده اند، می توانند این موجودات را به خوبی از خانه شما دور کنند.

از بین بردن مورچه های آشپزخانه

مشاهده مورچه‌ ها

۱. نوع مورچه‌ را شناسایی کنید

تشخیص نوع مورچه ها یک قدم اولیه بسیار مهم در برطرف کردن مشکل است.
زیرا گونه های بسیار زیادی از مورچه وجود دارند که همه آن ها زیستگاه ها و رفتارهای متفاوتی دارند و این موضوع می تواند بر روش مبارزه با مورچه ها تأثیر بگذارد.

به مورچه های موجود در آشپزخانه نگاه کنید و ویژگی های آن ها را یادداشت کنید.
این ویژگی ها عبارتند از :

  • اندازه مورچه
  • رنگ مورچه

در بسیاری از موارد مورچه هایی که آشپزخانه را به تسخیر خود در می آورند از گونه های زیر هستند.

  • مورچه فرعون
  • مورچه سیاه بدبو
  • مورچه نجار
  • مورچه سنگفرش
  • انواع مورچه های قرمز

این گونه ها مورچه ها بسته به نوع منطقه از نظر آب و هوایی و جغرافیایی ممکن است متغیر باشند.

ابتدا به برخی ویژگی های ظاهری مهم برای تشخیص گونه مورچه توجه کنید.
برای این منظور، در اینترنت جستجو کنید تا بتوانید به درستی گونه مورچه را شناسایی کنید.

بررسی نوع مورچه در آشپزخانه

۲. راه های ورودی مورچه‌ ها را بیابید

رد مورچه ها را به مدت چند دقیقه دنبال کنید.
سعی کنید منافذی را که از آنجا به خانه شما راه می یابند پیدا کرده و بررسی کنید. مکان هایی نظیر:

  • شکاف های کف خانه
  • راهروها
  • زیر سینک
  • منافذ موجود در کف و دیوار حمام
  • اطراف پنجره ها
  • گوشه و کنار دیوار
  • کنار چراغ های دیواری

اگر مورچه ای از این قسمت ها وارد یا خارج می شود، سعی کنید که این قسمت ها را با دقت بیشتری تمیز نمایید تا مطمئن شوید که مورچه‌ها دیگر از آنجا وارد و یا خارج نخواهند شد.

مسدود کردن و یا از بین بردن راه های ورود مورچه به خانه

۳. لانه مورچه ها را بیابید

وقتی رد مورچه ها و راه ورود مورچه ها به خانه را پیدا کردید، به مسیری که مورچه‌ها دنبال می کنند دقت کنید.
خواهید دید که همه آن ها همان مسیر را دنبال می کنند. زیرا وقتی مورچه ها وارد خانه شما می شوند یک اثر ثانویه از خود به جای می‌گذارند تا بقیه کلونی آن را دنبال کنند.

 یافتن لانه مورچه ها همیشه هم کار راحتی نیست، ولی اگر آن را شناسایی کنید می توانید سم کشنده مورچه را بر روی همه آن ها اسپری نمایید. یا اینکه می توانید از طعمه استفاده کنید تا مورچه ها این طعمه سمی را با خود به لانه برده و کلونی را از بین ببرند.

روش های پیدا کردن لانه مورچه در آشپزخانه

دور کردن مورچه ها

۱. اثری را که مورچه ها از خود به جا می گذارند پاک کنید

اگر حتی یک مورچه در خانه خود مشاهده کردید، احتمال اینکه شاهد تعداد زیادی از آن ها باشید زیاد است؛ زیرا مورچه ها هر جایی که می‌روند پشت سر خود ردی به جای می گذارند که مورچه های دیگر می توانند بوی آن را حس کرده و آن را دنبال کنند.

از بین بردن مورچه های آشپزخانه با پاک کردن مسیر آن ها با پارچه

 

اگر شما کف خانه را فقط جارو زده یا دستمال کشیده باشید، برای از بین بردن رد مورچه ها کافی نیست. اثری که مورچه ها به جای می‌گذارند از نوع فرومون است و به راحتی پاک نمی شود.
برای از بین بردن رد مورچه ها به یک ماده ضدعفونی کننده نیاز دارید.
سرکه یک ضد عفونی کننده طبیعی است، که در درمان خانگی تهاجم بسیاری از آفات از جمله شپش، کاربرد بسیار دارد. می توانید سرکه و آب را به نسبت یک به یک در یک بطری بریزید و تمام سطح آشپزخانه به ویژه محل رفت و آمد مورچه ها را با این ماده اسپری نمایید.

به خاطر داشته باشید
محلول سرکه و آب، باعث از بین بردن مورچه های آشپزخانه نخواهد شد بلکه فقط رد مورچه ها را از بین خواهد برد. در نتیجه بقیه مورچه‌هایی که بیرون از لانه هستند نمی توانند با دنبال کردن این رد، به خانه برگردند.
می توانید به جای سرکه از مایع سفید کننده استفاده کنید.
بخش مهم تهیه این اسپری، یک ماده ضدعفونی کننده مناسب است که باعث پاک کردن رد مورچه ها می شود.

مورچه ها از طریق فرومون مسیریابی می کنند

۲. آب و صابون

داخل یک بطری پلاستیکی، به اندازه درب بطری از صابون مایع ریخته و با آب پر کنید.
بطری را تکان دهید تا آب و صابون به خوبی مخلوط شوند. سپس هر زمان که مورچه ها را در آشپزخانه مشاهده کردید از این مایع روی آنها اسپری کنید و بعد از گذشت ۵ دقیقه آنجا را پاک کنید چون مورچه ها را وقتی که از حرکت ایستاده اند بسیار راحت تر می توان از بین برد.

می توانید به جای صابون مایع از قالب صابون استفاده کنید.
برای این کار مقداری صابون را رنده کرده و داخل یک لیتر آب بریزید. سپس آن را داخل مایکروویو بگذارید تا تکه های صابون به خوبی با آب مخلوط شود و سپس آن را داخل بطری اسپری بریزید. اگر بچه دارید و یا حیوان خانگی نگهداری می کنید این روش مناسب تر است؛ زیرا ترکیب آب و صابون، حاوی هیچ ماده شیمیایی مضری نمی باشد. همچنین این ترکیب می تواند در باغ و یا حیاط برای دور کردن حشرات از گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد.

از بین بردن مورچه های آشپزخانه با استفاده از آب و صابون

۳. لیمو

یک فنجان آب لیمو را با چهار فنجان آب گرم در داخل یک ظرف بزرگ مخلوط نمایید. سپس یک دستمال پارچه ای را داخل آن خیس کرده و داخل کابینت ها و کمدها، بالای یخچال، اطراف پنجره آشپزخانه و هر سطحی از آشپزخانه که ممکن است محل رفت و آمد مورچه ها باشد را با این دستمال تمیز کنید.

اسانس مرکبات، مورچه ها را دور می کند.
پوست خیار و پرتقال نیز همین اثر دور کنندگی را دارند.

همچنین می توانید برای تمیز کردن کف خانه از این محلول استفاده نمایید؛ ولی دقت کنید که تمام جاهایی را که احتمال دارد مورچه ها از طریق آن وارد خانه شما شوند کاملا تمیز کنید.

از بین بردن مورچه با استفاده از لیمو

۴. ادویه و گیاهان

کمی پودر دارچین را اطراف مناطق احتمالی ورود مورچه ها بپاشید مثلا کنار پنجره ها، راهرو و همچنین روی لبه های کابینت ها و نیز محل‌هایی که مورچه ها را دیده اید بپاشید.
بوی دارچین یک دور کننده مورچه است.
همچنین می توانید از ادویه ها و گیاهان زیر نیز برای دور کردن مورچه ها استفاده نمایید:

  • فلفل سیاه
  • فلفل قرمز
  • فلفل چیلی
  • میخک
  • دارچین
  • سیر
  • گیاه برگ بو
  • نعناع ریحان

از بین بردن مورچه با دارچین

۵. خاک دیاتومه

محل هایی از آشپزخانه که مورچه ها را بیشتر در آن قسمت مشاهده کرده اید بررسی کنید.
اگر مورچه ها بیشتر در قسمت های کوچک و در گوشه ها دیده می شوند، از خاک دیاتومه در این قسمت ها استفاده کنید. مکان هایی نظیر:

  • گوشه و کنار آشپزخانه
  • ترک ها و شکاف های کوچک دیوار
  • لبه تحتانی دیوار
  • در امتداد پنجره ها

وقتی که از خاک دیاتومه استفاده کردید، ببینید که مورچه ها باز هم وارد خانه ‎شوند یا اینکه فقط مسیر خود را تغییر داده‎اند. اگر لازم بود از خاک دیاتومه بیشتری برای مسیرهای جدید مورچه ها استفاده نمایید. بعد از گذشت یک ماه، قسمت هایی را که خاک دیاتومه پاشیده بودید را پاک کنید و اگر مورچه ها هنوز هم آنجا هستند، از خاک دیاتومه بیشتری استفاده کنید.

دفع مورچه با استفاده از خاک دیاتومه

۶. خاک دیاتومه مرطوب

اگر مورچه ها در قسمت های بزرگتر و وسیع تر در حرکت باشند یعنی به راحتی در آشپزخانه، و حتی روی دیوارها راه می روند، شما باید از فرم مرطوب خاک دیاتومه استفاده نمایید. دستورالعمل موجود بر روی اسپری را مطالعه کنید و از این اسپری برای دیوارها و جاهایی که مورچه ها در رفت و آمد هستند استفاده کنید.

مجددا بررسی نمایید که آیا ورود مورچه ها به خانه شما متوقف شده است یا آن ها راه جایگزین دیگری برای ورود یافته اند. اگر پس از گذشت یک ماه از اولین استفاده از خاک دیاتومه مرطوب، هنوز هم شاهد مورچه ها هستید، مجدداً از اسپری خاک دیاتومه مرطوب استفاده نمایید.

خاک دیاتومه مرطوب تا زمانی که مرطوب است مؤثر واقع نمی شود.
زمانی که آب موجود در محلول، خشک و تبخیر شود، در نهایت پودری به جا می ماند که مورچه ها را دور می کند.

دفع مورچه با خاک دیاتومه مرطوب

۷. دور کردن مورچه‌ ها با استفاده از ترکیبات طبیعی دیگر

ترکیبات طبیعی دیگری که به عنوان دورکننده مورچه شتاخته می شوند عبارتند از:

  • پودر قهوه
  • آرد ذرت
  • برنج
  • لیمو
  • پوست خیار
  • گچ
  • پودر بچه

این ترکیبات را در محل هایی که مورچه ها جمع می شوند بپاشید و ببینید که کدام یک از مواد بالا در از بین بردن مورچه های آشپزخانه مؤثر است. دور کردن مورچه ها با این روش یعنی استفاده از مواد غذایی و ادویه ها، یک روش آزمون و خطا می باشد؛ چیزی که بر روی یک نوع مورچه در یک خانه موثر است ممکن است برای دیگری موثر نباشد.

بسیاری از بوها و ترکیبات این مواد، دلخواه مورچه ها نمی باشد.
بنابراین استفاده این مواد، مورچه ها را دور می نماید.

از بین بردن مورچه و دفع مورچه با مواد طبیعی

 

۸. راه های ورودی مورچه‌ ها را با ماده درزگیر یا زاموسقه مهر و موم نمایید

تمام شکاف ها و ترک ها و درزهایی که مورچه ها از طریق آن وارد خانه می شوند را درزگیری کنید. این شکاف ها احتمالاً بیشتر در اطراف پنجره ها یا درها باشند. با درزگیری این مناطق، راه ورود مورچه ها به خانه را مسدود خواهید نمود؛ همچنین با این کار دمای خانه خود را نیز بهتر خواهید کرد.

برای درزگیری بهتر منافذ و شکاف ها، نوارهای درزگیر را داخل شکاف وارد کرده و شروع به پر کردن آن نمایید. زمانی که بخشی از ماده درزگیر، بیرون از منفذ و یا شکاف قرار گرفت، بدین معنی است که شکاف یا ترک موردنظر کاملاً مسدود شده است و هیچ فضای خالی داخل آن باقی نمانده است.

این روش یک روش غیر سمی برای دور کردن مورچه ها است.
با استفاده از این روش ها شما قادر خواهید بود تا حد زیادی از شر این مورچه ها در آشپزخانه خلاص شوید؛ ولی راه حل قطعی آن استفاده از سم مورچه انت کیلر می باشد.

راه های ورود مورچه در آشپزخانه را درزگیری کنید

 

 

 

 

نظر خود را بنویسید

مورچه در خانه
چگونه متوجه حضور مورچه در خانه شویم؟

چگونه خانه خود را ضد مورچه کنیم؟ احتمالاً از دیدن مورچه هایی که در حال بردن غذا از خانه شما به لانه یا کلونی خود هستند، تعجب خواهید کرد. مورچه‌ها با بدن کوچک خود می‌توانند مواد غذایی زیادی را حمل و ذخیره کنند که روزها یا هفته‌ ها آن‌ها را از نظر غذایی تأمین کند. […]

ورود مورچه به خانه
ورود مورچه به خانه چگونه شروع می شود؟

چگونگی آغاز حمله مورچه ها به خانه مورچه ها، همه جا هستند و روزانه ما با بسیاری از آنها روبرو می شویم. تعداد این حشرات به قدری زیاد است که بسیاری از مردم، آنها را نادیده می گیرند. اما این افراد از خطراتِ مورچه ها (انتقال بیماری، خراب کردن وسایل خانه و…) آگاه نمی باشند. […]

بویایی در مورچه
بویایی مورچه ها چگونه است؟

مورچه ها چگونه جذب خانه ما می شوند؟ چگونگی حس بویایی در مورچه ذهن بسیاری از افرادی را که در این حوزه مطالعه می کنند را به خود مشغول کرده است؟ مورچه چگونه متوجه می شود که در کف خانه شما خرده نان وجود دارد؟ احتمالا وقتی متوجه شوید که مورچه ها برای یافتن خرده […]

آسیب های مورچه در باغچه
آسیب های مورچه در باغچه

‌بررسی آسیب های مورچه در باغچه ها و گلخانه ها آسیب های ناشی از مورچه ها در باغچه ها، گلخانه ها و باغ ها و به انواع گیاهان باغی و زراعی، در اکثر موارد به صورت غیر مستقیم است. ساختن لانه های زیرزمینی وسیع توسط مورچه ها و ایجاد تونل های زیاد میان و زیر […]

روش های جلوگیری از بازگشت مورچه ها
روش های جلوگیری از بازگشت مورچه ها

شما همه سعی و تلاش خود را می کنید و تمام مواد دور کننده مورچه را امتحان می کنید. ولی اینگونه به نظر می رسد که این آفت های کوچک راه جدیدی برای ورود به خانه شما می یابند و باز می گردند. وقتی این…

مورچه های خطرناک جهان
ده مورچه خطرناک جهان

امروزه بیش از ۱۲۵۰۰ گونه شناخته شده از مورچه ها در جهان وجود دارد. برخی از آن ها آرام هستند؛ مثل مورچه درودگر که دانه های غذایی را برای بقای کلونی خود جمع آوری می کند. ولی برخی دیگر از گونه های مورچه…

سفارش سم از طریق: