معرفی خطرناک ترین مورچه های جهان

تا کنون بیش از ۱۲۵۰۰ گونه از مورچه ها، در جهان شناسایی شده است.
برخی از آن ها بی خطر هستند؛ مانند مورچه دروگر که دانه های غذایی را برای کلونی جمع آوری می کند. از طرفی، برخی دیگر از مورچه ها، با یک گزش می توانند حتی منجر به مرگ انسان شوند.
بررسی خطرناک ترین مورچه های جهان و عوارض نیش مورچه به ما در محافظت از خود کمک می کند.

گاهی مورچه هایی را در طول روز در اطرافمان مشاهده می کنیم ولی اغلب اوقات نیز آن ها را نادیده می گیریم زیرا گزش مورچه های معمولی خطر زیادی ندارد. اما تمامی حیوانات دارای گونه‌های خطرناکی هستند که برخی از این ها می تواند برای انسان ها یا گونه های دیگر ایجاد خطر کنند. برخی از مورچه های فهرست شده در این متن بسیار خطرناک هستند و می توانند هر چیزی را که بر سر راهشان باشد، از بین ببرند.

در این مقاله ۱۰ گونه از خطرناکترین مورچه های جهان، برای شما معرفی شده است تا اگر روزی با این مورچه ها مواجه شدید، آن ها را نادیده نگیرید:

۱۰. مورچه جک جهنده (Jack Jumper Ant)

روبرو شدن با مورچه جک جکهنده می تواند ترسناک باشد.
نیش این مورچه شبیه نیش یک عقرب بوده و برای برخی افراد مثل کابوس است. حتی می توان گفت این مورچه ها ظاهری شبیه به یک عقرب کوچک نیز دارند. مورچه جک جهنده، مورچه بومی استرالیا است که “مورچه جهنده” نیز نامیده می شود. این مورچه سمی در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ موجب مرگ چهار نفر شده است. اگرچه، تنها یک نیش این مورچه قادر نخواهد بود یک انسان را بکشد، ولی بنا به تحقیقات، نیش این مورچه ها به قدری سمی است که به احتمال زیاد تعدادی از این نیش ها می تواند یک انسان بالغ را از پا دربیاورد.

زهر موجود در نیش این مورچه می تواند سبب بروز علائمی شود که عبارتند از:

  • آلرژی
  • افزایش ضربان قلب
  • کاهش فشار خون
  • ضعف در سیستم ایمنی بدن

خطرناک ترین مورچه های جهان - مورچه جک جهنده

۹. مورچه پونی (Pony Ant)

مورچه پونی به عنوان یکی از وحشتناک ترین گونه های مورچه در نظر گرفته می شود.
پونی، مورچه خاص و بومی استرالیاست.
همچنین این مورچه ها به عنوان “مورچه سبز” نیز شناخته شده و دارای ظاهری کاملاً منحصر به فرد و قابل تشخیص هستند. نیش مورچه پونی بسیار قوی است و می تواند باعث درد شدید در انسان شود.
مراجعه به پزشک پس از نیش زدگی الزامی است.

زهر موجود در نیش این مورچه سبب بروز شوک آنافیلاکتیک در قربانی می شود.
شوک آنافیلاکتیک یک واکنش سریع و حاد آلرژیک است که باعث خارش، تورم و استفراغ می شود. علاوه بر این، قربانیانی که سریعا معالجه نشوند ممکن است به علت زهر قوی این مورچه بمیرند.

نیش مورچه پونی

 

۸. مورچه خطرناک درختی سبز (Green Tree Ant)

مورچه سبز درختی به عنوان “مورچه بافنده” نیز شناخته می شود.
این مورچه در استرالیا و مناطق گرمسیری آسیا یافت می شود. لانه هایی که توسط مورچه های سبز درختی ایجاد می شوند، کلونی هایی هستند که با برگ های بافته شده ای ساخته می شوند.

هر کلونی از مورچه درختی سبز می تواند بیش از نیم میلیون مورچه داشته باشد.
بعلاوه، این مورچه ها دارای نیش نیستند ولی گزش مورچه درختی سبز می تواند پوست شما را سوراخ کند. با اینکه مورچه بافنده یکی از خطرناک ترین مورچه های جهان است اما مزایایی نیز دارد. یکی از مزایای مورچه های سبز درختی، روغنی است که توسط له کردن جمعیت انبوهی از آن ها به دست می آید. ثابت شده است که این روغن برای موارد درمانی کاربرد دارد.
با استفاده از این روغن می توان موارد زیر را درمان کرد.

  • عفونت های معده
  • مشکلات ناباروری

خطرناک ترین مورچه های جهان - مورچه درختی سبز

۷. مورچه شاخدار آکاسیا (Bullhorn Acacia Ant)

مورچه های شاخدار آکاسیا در نگاه اول شبیه زنبور هستند.
تنها تفاوتی که دارند این است که برخلاف زنبور ها بال ندارند و دارای آناتومی متفاوتی هستند. اندازه و رنگ این مورچه ها بسیار شبیه زنبور است. نیش مورچه شاخدار آکاسیا می تواند باعث افزایش ضربان قلب شده و بسیار دردناک باشد.

این مورچه ها به طور عمده در کشور های آفریقایی دیده می شوند و مزایای دارویی زیادی دارند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان آسم
  • بهبود افسردگی های شدید

نیش مورچه در مورچه شاخدار آکاسیا

۶. مورچه دروگر فلوریدا (Florida Harvester Ant)

مورچه دروگر فلوریدا اساساً در بیابان های آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی یافت می شوند.
از لحاظ ظاهر، تمام گونه های این مورچه دارای بدن مودار یا پرزدار هستند. به علاوه، این ساختار مودار، مورچه ها را در جمع آوری ذرات ریز شن و ماسه و دانه ها در سطوح صاف شنی کمک می کند.

هرگز مورچه های دروگر فلوریدا را نادیده نگیرید.
زهر موجود در نیش این مورچه ها در نیش مار کبرا و نیش زنبور عسل غربی یافت شده است. همچنین، این زهر یک مکانیسم دفاعی برای کشتن حیواناتی مانند مارمولک های شاخدار است. این مورچه ها می توانند برای سلامت انسان نیز بسیار خطرناک باشند.

مورچه دروگر فلوریدا - خطرناک ترین مورچه های جهان

 

۵. مورچه آتشین (Fire Ant)، از شایع ترین و خطرناک ترین مورچه های جهان

در حال حاضر بیش از ۲۰۰ گونه مورچه آتشین وجود دارد.
همانطور  که از نام آن ها پیداست، نیش این مورچه ها مانند آتش، سوزاننده است. برخی از گونه های مورچه های آتشین به “مورچه های حرارتی” نیز معروف هستند. نیش آن ها به شدت دردناک است و باید به محض نیش زدگی به پزشک مراجعه شود.

بررسی نیش مورچه آتشین

از علائم مهم نیش مورچه آتشین می توان موارد زیر را نام بر.

  • تورم
  • قرمزی پوست
  • تحریک یا خارش پوست
  • اختلال در تکلم

قرار گرفتن در معرض نیش دسته جمعی این مورچه ها می تواند مرگبار باشد.
زهر این مورچه ها دارای آلکالوئید است. واکنش آلرژیک ناشی از نیش مورچه  آتشین روی پوست انسان سبب ایجاد تورم و تحریک در نقطه نیش زدگی می شود. یکی دیگر از علائم نیش زدگی، ایجاد اختلال در سخن گفتن است که در صورت عدم درمان عوارض ناشی از نیش مورچه، می تواند کشنده باشد. مورچه های آتشین به اندازه کافی قوی هستند تا بتوانند حیوانات کوچک دیگر را بکشند. این مورچه ها بسیار تهاجمی هستند. مورچه های آتشین از مهم ترین و خطرناک ترین مورچه های جهان محسوب می شوند.

این گونه از مورچه ها در نواحی جنوب ایران نیز یافت می شوند.
برای از بین بردن این مورچه های خطرناک می توانید از سم ضد مورچه انت کیلر استفاده نمایید.

نیش مورچه آتشین

 

۴. مورچه خطرناک سیافو (Siafu Ant)

مورچه های سیافو به عنوان “مورچه های راننده” نیز شناخته می شوند.
این مورچه که در شرق و مرکز آفریقا یافت می شود، برای سلامت انسان بسیار خطرناک است. این مورچه ها دارای آرواره بسیار قدرتمند هستند که می توانند در عرض چند ثانیه، شکار خود را از بین ببرند. علاوه بر این، مورچه های کارگر نسبت به مورچه های دیگر کلونی، از قدرت بیشتری برخوردار هستند. مورچه های کارگر سیافو دارای آرواره بزرگتر و قویتر بوده و توانایی گزش دارند. گزش مورچه سیافو بسیار دردناک است.
هر لانه این مورچه ها شامل ۲۰ میلیون مورچه است.

مورچه سیافو - خطرناک ترین مورچه های جهان

۳. مورچه ارتشی (Army Ant)

مورچه های ارتشی، به عنوان “مورچه های یورشی” نیز شناخته می شوند.
مورچه های ارتشی برای سلامت انسان ها بسیار خطرناک هستند. کلمه “ارتش” بر این موضوع تأکید دارد که این مورچه ها به صورت گروهی حمله می کنند.
مورچه های ارتشی دارای غریزه ای خشن و عصبی هستند.
لانه سازی در یک مکان ثابت برای ساکن شدن مورچه های ارتشی بسیار غیر عادی است؛ زیرا آن ها مدام از مکانی به مکان دیگر مهاجرت می‌کنند. بعلاوه، تعداد مورچه هایی که در گروه های مهاجم قرار دارند به بیش از صد هزار مورچه می رسد و نهایتاً شکار خود را می کشند.

آرواره های بزرگ این نوع مورچه ها نشان دهنده دردناک بودن گزش مورچه ارتشی است.

آرواره ها و نیش مورچه ارتشی

 

۲. مورچه گلوله ای (Bullet Ant)

مورچه های گلوله ای هم دست کمی از مورچه های بولداگ ندارند.
نام “گلوله” برای این مورچه ها به علت درد ناشی از نیش آن ها، انتخاب شده است. زیرا به نظر می رسد نیش مورچه گلوله ای دردی بیشتر از شلیک گلوله روی بدن انسان ایجاد می کند. در کشورهای هندوراس و پاراگوئه، مورچه گلوله ای، اولین مورچه در لیست مورچه هایی با نیش دردناک قرار دارد. علاوه بر این، این درد می تواند بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد.
زهر موجود در نیش این مورچه ها انتقال سیناپتیک را در سیستم عصبی مرکزی، متوقف می کند.

مورچه گلوله ای - خطرناک ترین مورچه های جهان

 

۱. مورچه های بولداگ (Bulldog Ant)، خطرناک ترین مورچه های جهان

مورچه بولداگ به عنوان خطرناکترین مورچه جهان در رکوردهای گینس ثبت شده است.
جمعیت عمده ای از مورچه های ساکن مناطق ساحلی استرالیا را مورچه های بولداگ تشکیل می دهد. از سال ۱۹۸۸ تا به حال، سه نفر جان خود را در اثر نیش زدگی این مورچه ها از دست داده اند. زهر این مورچه ها به قدری قوی است که از لحاظ درد برای انسان در رتبه دوم قرار دارد. این درد می‎تواند چند دقیقه طول بکشد که اساساً گفته می شود درد نیش مورچه بولداگ، شدید و بدون سوزش است.

این مورچه ها به عنوان خطرناک ترین مورچه های جهان می توانند در صورت ایجاد هرگونه اختلالی در لانه هایشان، مسافتی تا چند سانتیمتر را بپرند. شواهد نشان می دهد که زهر تزریق شده توسط این مورچه می تواند برای مدت طولانی آزاردهنده باشد. حتی پرندگان و حیوانات نیز باید دور از مورچه های بولداگ نگه داشته شوند.

گزش مورچه - نیش مورچه بولداگ

 

 

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. Ali علی

    البته این هم این نوع مورچه دروگر که گیاه خاره اگه لازم باشه در شکار هم بسیار قویه شاید نیش نداشته باشه ولی آرواره های خیلی تیز و قوی داره که در دفاع و حمله خیلی به کارشون میاد و از طرفی تعداد اونها زیاد خبر ندارم ولی میتونن تا ۲۰۰ ۳۰۰ هزارتا خودشونو افزایش بدن و اندازه بزرگی دارن اونا در هر شرایطی مانند گرما سرما بسیار مقاومن این مطالبو از خودم نمیگم چیز هایی هست که دیدم ممنون

  2. باران پور جعفر

    عالی بود واقعا اطلاعات عالی کشف کردم ..
    مممممنون از کسی که این را نوشته🤩🤩
    هر مورچه ای را له نکنید🤣🤣🤣

  3. محمد رضا شجریان

    عالی بود

مورچه در خانه
چگونه متوجه حضور مورچه در خانه شویم؟

چگونه خانه خود را ضد مورچه کنیم؟ احتمالاً از دیدن مورچه هایی که در حال بردن غذا از خانه شما به لانه یا کلونی خود هستند، تعجب خواهید کرد. مورچه‌ها با بدن کوچک خود می‌توانند مواد غذایی زیادی را حمل و ذخیره کنند که روزها یا هفته‌ ها آن‌ها را از نظر غذایی تأمین کند. […]

ورود مورچه به خانه
ورود مورچه به خانه چگونه شروع می شود؟

چگونگی آغاز حمله مورچه ها به خانه مورچه ها، همه جا هستند و روزانه ما با بسیاری از آنها روبرو می شویم. تعداد این حشرات به قدری زیاد است که بسیاری از مردم، آنها را نادیده می گیرند. اما این افراد از خطراتِ مورچه ها (انتقال بیماری، خراب کردن وسایل خانه و…) آگاه نمی باشند. […]

بویایی در مورچه
بویایی مورچه ها چگونه است؟

مورچه ها چگونه جذب خانه ما می شوند؟ چگونگی حس بویایی در مورچه ذهن بسیاری از افرادی را که در این حوزه مطالعه می کنند را به خود مشغول کرده است؟ مورچه چگونه متوجه می شود که در کف خانه شما خرده نان وجود دارد؟ احتمالا وقتی متوجه شوید که مورچه ها برای یافتن خرده […]

آسیب های مورچه در باغچه
آسیب های مورچه در باغچه

‌بررسی آسیب های مورچه در باغچه ها و گلخانه ها آسیب های ناشی از مورچه ها در باغچه ها، گلخانه ها و باغ ها و به انواع گیاهان باغی و زراعی، در اکثر موارد به صورت غیر مستقیم است. ساختن لانه های زیرزمینی وسیع توسط مورچه ها و ایجاد تونل های زیاد میان و زیر […]

روش های جلوگیری از بازگشت مورچه ها
روش های جلوگیری از بازگشت مورچه ها

شما همه سعی و تلاش خود را می کنید و تمام مواد دور کننده مورچه را امتحان می کنید. ولی اینگونه به نظر می رسد که این آفت های کوچک راه جدیدی برای ورود به خانه شما می یابند و باز می گردند. وقتی این…

مشخصات مورچه های آتشین
مشخصات مورچه های آتشین

مورچه های آتشین مورچه هایی تهاجمی هستند و نیازی به این نیست که تحریک به تهاجم و حمله شوند. نیش آن ها درد بسیار زیادی ایجاد می کند و در برخی موارد باعث ایجاد شوک آنافیلاکتیک که یک واکنش تهدید…

سفارش سم از طریق: