” وجود مورچه در خانه ها نگرانی بزرگی است. چراکه مورچه ها به دنبال یافتن غذا به هر جایی از جمله داخل غذای انسان ها سر می کشند. اگرچه انتقال بیماری از مورچه، به اندازه بیماری زایی پشه ها یا حشرات خونخوار، قابل  توجه نیستند، ولی برخی از گونه های مورچه به دلیل سبک زندگی خاصشان ارگانیسم های باکتریایی و قارچی را منتقل می کنند و به عنوان مورچه های بیماری زا شناخته می شوند. از طرفی آلرژی به زهر مورچه ها نیز در موارد حاد، به عنوان بیماری ناشی از مورچه ها شناخته می شود. “

چرا مورچه آفتی بیماری زا محسوب نمی شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که انتقال بیماری توسط مورچه ها را دشوار می کند برخی از این دلایل عبارتند از:

  • نظافت مداوم
  • وجود لایه محافظ بر سطح بدن
  • آنزیم های ضد میکروب در بزاق
  • عادات و سبک زندگی
  • رژیم غذایی
  • و غیره

در ادامه برخی از موارد فوق را به اختصار شرح می دهیم.

مورچه، حشره ای بسیار تمیز:

مورچه ها اغلب ناقل بیماری نیستند، زیرا خود را دائماً نظافت می کنند.
این حشرات پاها و شاخک هایشان را به طرز فوق ‎العاده ای تمیز نگه می دارند.

انتقال بیماری از مورچه نادر است.

مورچه ها در بخش خارجی بدن خود، لایه چربی دارند که تمام بخش خارجی بدنشان را می پوشاند.

این لایه، از باقی ماندن میکروب ها بر سططح خارجی بدن مورچه جلوگیری می کند.

وجود لایه چربی بر روی بدن مورچه ها در کنار نظافت وسواسی و دقیقشان، آنان را به یکی از تمیزترین اعضای قلمرو حیوانات تبدیل می کند.

به همین دلیل اغلب ما مورچه ها را در گروه آفات بیماری زا دسته بندی نمی کنیم.

<<>> انتقال بیماری از مورچه به انسان امکان پذیر است. <<>>

ترشح مواد ضد میکروب از مورچه ها:

غده های بزاق و غده های خارجی بدن مورچه ها، مواد شیمیایی ضد میکروب قوی ترشح می کنند. این ترشحات علاوه بر اینکه از خود مورچه ها در برابر ابتلا به بیماری ها محافظت می کنند، امراضی را که ممکن است انسان ها و یا سایر حیوانات را تحت تأثیر قرار دهند نمی توانند انتقال دهند.

عادات خاص که مانع از انتقال بیماری از مورچه می شود:

رژیم غذایی اغلب مورچه ها شباهت زیادی به رژیم غذایی انسان ها دارد.

البته این رژیم غذایی مربوط به تمام گونه های مورچه نیست!

عدم تغذیه این حشره از مواد غذایی آلوده، سبب محدود شدن بیماری های ناشی از مورچه ها می شود.

انتقال بیماری از مورچه ها

انواع مورچه های بیماری زا

  • مورچه های فرعون
  • مورچه آتشین
  • سایر گونه های مورچه

متأسفانه مواردی که در رابطه با غیر بیماری زا بودن مورچه ها بیان شد، درباره تمامی گونه های این حشره صدق نمی کند. یعنی گونه هایی از مورچه وجود دارند که می توانند سبب بروز بیماری در انسان ها شوند. به عنوان مثالی ساده از مشکلات ناشی از مورچه ها، می توان آلرژی به زهر مورچه را نام برد که در موارد حاد می تواند برای انسان کشنده باشد. در حالی که مورچه ها به اندازه پشه ها و دیگر حشرات از لحاظ انتقال بیماری، قابل توجه نیستند، ولی حامل و ناقل ارگانیسم های باکتری و قارچ بوده و سبب بروز بیماری های بسیار خطرناکی می شوند و امکان سرایت بیماری از مورچه ها به انسان ها وجود دارد.

مورچه های فرعون بیماری زا

یکی از نمونه های مورچه های بیماری زا، مورچه های فرعون هستند. این گونه از مورچه ها یکی از گونه های شناخته شده مورچه در ایران نیز می باشند. چیزهای زیادی درباره این مورچه وجود دارند که با آگاهی از آنان درباره هر آنچه که از مورچه ها می دانستید تجدید نظر خواهید کرد. مورچه های فرعون در مکان های پزشکی و تهیه مواد غذایی یافت می شوند و ناقل بیماری هایی مانند سالمونلا، استافیلوکوک، کلستریدیوم و استرپتوکوک هستند. این گونه از مورچه ها به ویژه در واحدهای سوختگی بیمارستان ها، مزاحم های آزاردهنده‎ ای هستند، زیرا آن ها جذب مایعی می شوند که از زخم های ناشی از سوختگی تولید می شود.

 

عادات عجیب مورچه فرعون و بیماری های ناشی از آن

اگر کسی از شما بپرسد خطرناکترین حشره در بیمارستان ها چیست احتمالاً پاسختان پشه، سوسک، موش یا مگس خواهد بود. شاید تا این لحظه نمی دانستید که یک مورچه نیز می تواند سلامت بیماران بستری در بیمارستان را به خطر بیندازد اما جالب است بدانید که مورچه فرعون می تواند!

انتقال بیماری از مورچه‌

ولی سوال اینجا است که این حشرات چگونه می توانند سلامت انسان را به خطر بیندازند؟

برای پاسخ به این سؤال و شناخت بهتر مورچه های فرعون بیایید نگاهی به عادات این حشرات بیندازیم.

آلرژی به زهر مورچه می تواند عوارض شدیدی مانند شوک آنافیلاکسی ایجاد کند.

مورچه‌های فرعونی دارای نرخ تخم‌گذاری بالا هستند.، از بی بردن مورچه‌های فرعونی ممکن است کار پر چالشی باشد و بهترین راه برای کنترل آنها مشاوره با کارشناسان ما است.

 

راه های انتقال بیماری از مورچه های فرعون

۱. بیماری های ناشی از عادات تغذیه ای مورچه های فرعون:

مورچه های فرعون در صورت راهیابی به بیمارستان ها و سایر موسسات پزشکی، آفات خطرناکی خواهند بود؛ چرا که انسان را بیمار می سازند. این مورچه ها علاقه به پرواز در اطراف جراحات بیمار دارند و حتی به تغذیه از پوست افراد نیز شناخته می شوند. نوزادان نارس و بیماران سوختگی در معرض بیشترین ریسک قرار دارند.

۲. بیماری های ناشی از جذب میکروب ها به سطح بدن مورچه فرعون: 

از آنجایی که مورچه های فرعون از بیماران تغذیه می کنند، میکرو ارگانیسم های بیماری زا به آسانی به پوست خارجی بدن این حشرات می چسبند و همچنان که این مورچه ها از بدن یک بیمار به سمت بیمار دیگر می روند، به انتقال باکتری ها و ویروس ها در میان آن ها ادامه می دهند.

 مورچه های فرعون به مایعی که از زخم های ناشی از سوختگی تولید می شود، جذب شده و حتی از پوست افراد نیز تغذیه می کند 

انتقال بیماری از مورچه‌

انواع بیماری های ناشی از مورچه های فرعون:

مورچه های فرعون به انتشار ارگانیسم هایی از باکتری ‎های بی هوازی و دوکی شکل که برخی از گونه های آن مولد بیماری کزاز هستند و همچنین استرپتوکوک شناخته می شوند و در زمره مورچه های بیماری زا قرار می گیرند. این حشرات، هاگ های باکتری های مولد بیماری های کزاز و مسمومیت بوتولیسم را سرایت و انتشار می دهند. همچنین باکتری استرپتوکوک نیز که توسط مورچه های فرعون انتشار می یابد می تواند سبب عفونت های گلویی، آنفلوآنزا یا زرد زخم گردد. عفونت های گروه “A” از باکتری استرپتوکوک معمولاً خفیف تر هستند؛ چرا که این باکتری ها در پوست و گلو یافت می شوند. اما مواردی نیز وجود دارند که در آن افراد بر اثر شوک سمی استرپتوکوک، از پای درآمده یا در معرض باکتری های گوشتخوار قرار می گیرند؛ که این بیماری وحشتناک از طریق یک نوع مهاجم از باکتری استرپتوکوک ایجاد می گردد.

<<>> مورچه های فرعون، هاگ های باکتری های مولد بیماری های کزاز و مسمومیت بوتولیسم را منتشر می کنند <<>>

بیماری های ناشی از گزش و نیش زهرآگین مورچه

اگرچه گزش و نیش مورچه به عنوان بیماری محسوب نمی شود، ولی ممکن است سبب بروز علائم جدی و بیماری های مرتبط با واکنش های آلرژیک و حساسیت ناشی از زهر مورچه شود. در این شرایط می توان گفت یکی دیگر از بیماری های ناشی از این حشرات، آلرژی به زهر مورچه است. شاید مشخص ترین واکنش ها در حین گزش انسان ها، به ویژه کودکان، توسط مورچه های آتشین مشاهده شده باشد؛ زیرا زهر مورچه های آتشین حساسیت های شدیدی به وجود می آورد. چنین اتفاق هایی ممکن است به نتایج جدی و حتی مرگبار منجر شود. این گزش ها معمولا باعث ایجاد زخم شده و همچنین ممکن است به احتمال زیاد درد شدید، تورم، خارش و شوک آنافیلاکسی که یک واکنش تهدید کننده حیات انسان است را به همراه داشته باشند.

علاوه بر این، در صورت ضدعفونی نادرست ناحیه گزش و نیش مورچه، ممکن است باعث بروز عفونت های ثانویه شود. بهترین و مطمئن ترین راه پیشگیری از گسترش مورچه ها در محل زندگیتان، استفاده از سم مؤثر و معتبری همچون سم ضد مورچه انت کیلر می باشد.

انتقال بیماری از مورچه

انتقال بیماری از مورچه توسط جابجایی مواد آلوده

مورچه ها همچنین ذرات مواد غذایی را حمل می کنند که ممکن است این مواد غذایی، آلوده به ارگانیسم های بیماری زایی مانند ای کولای، شیگلا و سالمونلا باشند.

به طور کلی، هیچ کس به بیماری های ناشی از مورچه ها اهمیت نمی دهد.

نکته مهم این است که مورچه ها برای یافتن مواد غذایی به هر محیطی وارد می شوند.
این رفتار باعث می شود، میکروارگانیسم های موجود در محیط جذب بدن آن ها شده و منجر به انتقال بیماری از مورچه ها شود.

البته این اتفاق فقط در مورچه های بیماری زا امکان پذیر است.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

مشخصات ظاهری انواع مورچه ها
مشخصات ظاهری مورچه ها

مورچه ها ممکن است موجودات ترسناکی به نظر نرسند، اما وقتی به آشپزخانه راه پیدا کنند و یا شما و خانواده تان توسط مورچه دچاز گاز گرفتگی شوید نظر شما در مورد مورچه ها تغییر خواهد کرد. مورچه ها …

همه چیز در مورد کلونی مورچه ها
همه چیز در مورد کلونی مورچه

اصطلاح ” کلونی مورچه” نه تنها ساختار فیزیکی محل زندگی مورچه ها را توضیح می دهد، بلکه قوانین اجتماعی که مورچه ها خودشان سازماندهی کرده اند را به همراه کارهایی که انجام می دهند، توصیف می کند.

پیشگیری از تهاجم مورچه ها
پیشگیری از تهاجم مورچه ها

دلایل و راه های زیادی برای ورود مورچه ها به خانه وجود دارد. بوی غذا و ذرات باقیمانده از غذا، رطوبت و نشتی آب در نقاط مختلف خانه از دلایل مهم جذب مورچه به خانه بوده، همچنین درز و شکاف …

سفارش سم از طریق: