” زندگی مورچه ها از جهات زیادی شگفت انگیز است. مورچه ها حشراتی زرنگ هستند که هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ قدمت حیات بر روی زمین، نسبت به انسان ها برتری دارند. جامعه پیچیده و حس همکاری میان اعضای کلونی، مورچه ها را قادر به حفظ بقاء می کند. قدرت فراوان مورچه در حمل اشیائی با وزن چندین برابر بدنشان، مورچه ها را به موجودات سوپر ارگانیسم بدل کرده است. همچنین تنفس و شنوایی مورچه ها بسیار با آنچه که تاکنون شناخته ایم متفاوت است. “

حقایق عجیب از زندگی مورچه ها

در ادامه به معرفی برخی از جالبترین و شگفت انگیزترین حقایق درباره مورچه خواهیم پرداخت.

زندگی مورچه

۱. مورچه یکی از قویترین گونه های حشرات

مورچه ها به طرز باورنکردنی قوی و پرزور هستند.
این حشرات قادرند چیزهایی را که ۱۰ الی ۵۰ برابر وزن بدن خودشان سنگینی دارد، حمل کنند.

مقدار وزنی که یک مورچه قادر به تحمل آن است به مواردی از جمله،

  • گونه و نژاد مورچه
  • جثه مورچه

بستگی دارد.

<< مورچه ها قادر به حمل اشیایی با وزن ۱۰ تا ۵۰ برابر وزن بدن خودشان می باشند >>

دلیل این قدرت خارق العاده و مزایای آن در زندگی مورچه ها چیست؟

این واقعیت به سایز کوچک مورچه ها بر می گردد. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده است به دلیل سایز کوچک مورچه ها، ماهیچه های این حشرات در مقایسه با حیوانات بزرگتر، مقطع عرضی بزرگتری نسبت سایز بدنشان دارد. یعنی ماهیچه های مورچه ها قادر به تولید قدرت و زور بیشتر هستند.

۲. مورچه‌ ها شش ندارند

مورچه ها به دلیل سایز کوچکشان فضای کافی برای جای دادن یک سیستم تنفسی پیچیده را ندارند. به جای آن، این حشرات راه‎ های خاص خودشان را برای تنفس کردن دارند تا به انتقال اکسیژن به داخل بدنشان کمک کند.

مورچه ها چگونه نفس می کشند؟

مورچه ها اکسیژن را از طریق مجراهایی که در واقع یکسری سوراخ در کناره های بدنشان هستند، دریافت می کنند. این مجراها از طریق شبکه ای از لوله هایی که به انتشار اکسیژن تقریباً در هر سلول از بدنشان کمک می کنند، به یکدیگر وصل می گردند. حرکت مورچه ها کمک می کند که اکسیژن داخل لوله ها به گردش درآمده و کربن دی اکسید نیز از طریق همین لوله ها خارج گردد.

زندگی مورچه

۳. مورچه‌ها گوش ندارند

یکی از شگفتی های مورچه ها این است که، مورچه ها گوش ندارند؛ اما این به معنای ناشنوا بودن این حشرات نیست!

مورچه ها چگونه می شنوند؟

مورچه ها از ارتعاشات برای شنیدن استفاده می کنند.
آن ها برای تحلیل ارتعاشات، شاخک های خود را به کار می گیرند.

این ارتعاشات به مورچه در جستجوی غذا کمک می کند و به عنوان علامت هشدار نیز بهره می برند.

<< مورچه ها از ارتعاشات برای جستجوی غذا و همچنین علامت هشدار استفاده می کنند >>

۴. تعداد بسیار زیادی مورچه در جهان وجود دارد

کلمه “بسیار زیاد” برای اشاره به تعداد این حشرات اعجاب انگیز لغت مناسبی نیست.
بر اساس تخمین های موجود، به ازای هر انسان در جهان یک میلیون مورچه وجود دارد؛ به نحوی که می توان گفت این موجودات تقریباً کل جهان را فرا گرفته اند. به غیر از قطب جنوب، نواحی قطب شمال و تعدادی جزیره، حداقل یک گونه بومی مورچه در هر قاره یافت می شود.

۵. مورچه ها پرورش دهندگانی موفق هستند

به غیر از انسان ها، مورچه ها تنها موجوداتی هستند که سایر موجودات را پرورش می دهند. همانطور که ما انسان ها گاو، گوسفند، مرغ و خروس، ماهی و … را جهت دستیابی به یک منبع غذایی پرورش می دهیم، مورچه ها نیز این کار را با سایر حشرات انجام می دهند. مورچه ها بیشتر اوقات شته های گیاهی را پرورش می دهند. مورچه ها این شته ها را از شکارچیان طبیعی حفظ نموده و آنان را در لانه هایشان از بارش های سنگین محفوظ نگه می دارند تا به یک منبع پایدار از شهد گل ها دست یابند.

زندگی مورچه

۶. بکرزایی یکی از اسرار زندگی مورچه ها

برخی از مورچه های آمازون، به جای بهره گیری از روش سنتی تولید مثل، از طریق کلونینگ یا همانندسازی تولید مثل می کنند. بر طبق تحقیقات و گزارشات، مورچه ملکه در این گونه ها، خودشان را کلون می کنند تا به طور ژنتیکی مورچه های ماده تولید کنند که در نتیجه در این کلونی ها هیچ نری وجود نخواهد داشت.

۷. مورچه‌ها می توانند شنا کنند

البته همه مورچه ها قادر به شنا کردن نمی باشند. این قابلیت به گونه آنان بستگی دارد. مورچه ها با استفاده از روش مختص خودشان می توانند در آب زنده مانده و نیز به مدت طولانی بر روی آب شناور باقی بمانند. این حشرات نه تنها می توانند نفسشان را زیر آب به مدت طولانی نگه دارند بلکه حتی قادرند قایق های نجات نیز بسازند.

 

مورچه‌های خون‌آشام یا “مورچه‌های خون‌خوار” واژه‌ای است که عمدتاً در کتب و داستان‌های افسانه‌ای و ترسناک به کار می‌رود. این مورچه‌ها در دنیای واقعی وجود ندارند و تنها موضوع تخیلی هستند.

در داستان‌ها و مضامین ترسناک، مورچه‌های خون‌آشام به عنوان حشراتی ترسناک و عجیب نمایش داده می‌شوند که به جای گزیدن مواد غذایی معمولی، خون انسان یا دیگر حیوانات را جذب می‌کنند. این تصویر مورچه‌های خون‌آشام بیشتر ناشی از تخیل و ایجاد اثرات ترسناک در مخاطبان است و هیچ ارتباطی با حقیقت ندارد

 

۸. زندگی مورچه ها با دو معده

این حشرات دو معده دارند ولی این به دلیل پرخور بودنشان نیست! بلکه یکی از این معده ها جهت نگهداری غذا برای مصرف خودشان و معده دوم نیز جهت نگهداری غذا برای تقسیم نمودن آن با سایر مورچه ها است. این فرایند “trophallaxis” نامیده می شود و سبب می گردد که کلونی به طرز بسیار موثر و مفیدی کار و فعالیت کند. با این روش، مورچه هایی که به دنبال غذا می گردند می توانند مورچه هایی را که وظایف مربوط به لانه و ملکه را به عهده دارند، تغذیه کنند.

زندگی مورچه

۹. حشرات باستانی

مورچه ها از زمان دایناسورها بر روی زمین وجود داشته اند.

یکی دیگر از حقایق شگفت درباره زندگی مورچه ها، توانایی بقای این حشرات است.

مطالعاتی که در دانشگاه های معتبر جهان بر روی مورچه ها انجام پذیرفته، نشان می دهد این حشرات اولین بار در طول دوره کرتاسه در حدود ۱۳۰ میلیون سال پیش پدیدار شدند.
آن ها در طول این دوران از حوادث زیادی جان سالم بهه در بردند که عبارتند از:

  1. واقعه انقراض دایناسورها در دوره کرتاسه
  2. دوره های یخبندان

۱۰. برده داری هنوز در میان مورچه ها رواج دارد

شاید عجیب به نظر برسد اما برخی مورچه ها “مورچه های برده ساز” نامیده می شوند.

زندگی مورچه

آنان به کلونی مورچه های همسایه حمله نموده ساکنان آن را به اسارت گرفته و مجبور به کار کردن برای خودشان می کنند. این رفتار مورچه ها با نام “برده دزدی” شناخته می شود. مورچه های برده ساز، متخصص ایجاد مزاحمت برای یک گونه یا گروهی از گونه های خویشاوند که اغلب خویشاوندان نزدیکشان هستند، می باشند. مورچه های برده، درست مانند زمانی که در کلونی خود بودند کار می کنند و این در حالی است که کارگران برده ساز، فقط بر روی بازسازی نیروی کارگریشان یعنی همان برده ها تمرکز می نمایند.

مورچه های برده ساز به کلونی مورچه های همسایه حمله نموده و آن ها را به اسارت می گیرند.

البته با وجود همه این حقایق شگفت انگیز، حضور مورچه ها در خانه آزاردهنده است.

برای از بین بردن سریع و قطعی آفت مورچه در خانه از سم قوی ضد مورچه انت کیلر بهره ببرید.

 

نظر خود را بنویسید

  1. فردین رحیمی

    ممنون بابت اطلاع‌رسانیتون

مشخصات ظاهری انواع مورچه ها
مشخصات ظاهری مورچه ها

مورچه ها ممکن است موجودات ترسناکی به نظر نرسند، اما وقتی به آشپزخانه راه پیدا کنند و یا شما و خانواده تان توسط مورچه دچاز گاز گرفتگی شوید نظر شما در مورد مورچه ها تغییر خواهد کرد. مورچه ها …

همه چیز در مورد کلونی مورچه ها
همه چیز در مورد کلونی مورچه

اصطلاح ” کلونی مورچه” نه تنها ساختار فیزیکی محل زندگی مورچه ها را توضیح می دهد، بلکه قوانین اجتماعی که مورچه ها خودشان سازماندهی کرده اند را به همراه کارهایی که انجام می دهند، توصیف می کند.

پیشگیری از تهاجم مورچه ها
پیشگیری از تهاجم مورچه ها

دلایل و راه های زیادی برای ورود مورچه ها به خانه وجود دارد. بوی غذا و ذرات باقیمانده از غذا، رطوبت و نشتی آب در نقاط مختلف خانه از دلایل مهم جذب مورچه به خانه بوده، همچنین درز و شکاف …

سفارش سم از طریق: